Alla inlägg under november 2009

Av Gaby - 19 november 2009 15:22

   

Av Gaby - 19 november 2009 14:12

Ännu en regntung dag här på Upplandsslätten, och inte ens hundarna vill vara ute. Nä inte ens hästarna heller, för den delen. Imorse krävdes det handkraft och stor kraftansamling för att få den svarta hästen in genom grinden till hagen. "- Bläää de e alldeles geggigt där !" klagade hon men det hjälpte inte...kennelpojken var inte 100 % djurvän imorse och puttade helt enkelt in henne i hagen ! Den hästen är allt en riktig primadonna ! Jag ser stora likheter med en som bor här i huset, du-vet-vem...Hon tror också att världen kretsar runt henne ! Ja ja man får ta dom som dom är...det är ju vi människor som formar hur dom  blir, gäller både hästar och hundar ! Dom är iaf lite facinerande, dom där Divorna !

Jag ock Isak åkte till Västerås och storhandlade idag..så lagom kul, men vi passade på att kolla in lite bilar, eftersom behovet av en liten, bensinsnål bil börjar bli ganska så aktuellt här hemma. Vi har bilar, visst är det så men vi har tydligen en förkärlek för stora, tunga bilar ( = törstiga ! ). Så idag provsatt vi några småbilar, Isak och jag.Men när vi monterat in oss i en liten Hyundai, fick vi nog !  Må vara att den är bättre på alla sätt i miljöhänseende, snäll mot plånboken men FY så liten och bräcklig den kändes ! Våra stora bilar är som strykjärn på vägen med kraftfulla motorer att göra säkra omkörningar med, att orka dra släpvagnar med antingen hästar eller annat ombord, att känna sig ombonad och trygg i IFALL det skulle ske en olycka...ojoj, det här blir svårt...alla tips på vettig bil mottages tacksamt ! Själv har jag inte en aaaning...!  Obestämd

Kickan sköter sina småflickor exemplariskt ! Så härligt att se en tik "växa" in i sin mammaroll och anamma dom små av hela sitt hjärta. Naturen har ordnat allt så fiffigt, eller hur ?!  Glad

Samanta och gänget är otroligt nyfikna men Kickan det det hela med ro. Hon litar helt och fullt på att pappa Giffe och jag ska mota bort huliganerna, när dom blir alltför påstridiga. Samanta och Tim har pratat om att dom ska ta med Prinsess och Paris ut till skogen och leka. Dom ska visa dom den mjuka mossa och allt vad spännande som finns under den. Jag talade om att det skulle dröja  VÄLDIGT länge innan det fanns mjuk mossa att hoppa i för deras del. " Varför ?" undrade Tim och jag försökte förklara årstidernas växlingar ( hallå, de e ju hundar ?! Cool ) för dom. Samanta har fått en ny fix idé om att det mesta ska hända "på lördag"..kanske för att det är just på helgerna som det händer saker här...? Iallafall så ska valparna ut i skogen "på lördag" , enligt deras beräkningar. Över min döda kropp, sa jag och Siv och Chimmy höll med. "- Där hör du !" sa Tim men Samanta ruskade bara på huvudet och sa " om det ligger döda i vägen får vi väl hoppa över dom då !" Ja precis, otroligt smart hund....

Ikväll kommer Siv, min kära granne, Knl Boromir och hämtar mig...vi ska på ett uppfödarmöte hos ULKK ( Uppsala Läns Kennelklubb ) och förkovra oss i det stora ämnet Hundens Sjukdomar. Och sen blir det ju fika och snack med "kollegor" ! Samanta har tittat ut vilket halsband hon ska ha på sig, hon kan nämligen inte fatta att det INTE är en utställning som ska gå av stapeln ikväll. "- Samanta ! För hundrade gången: DU SKA INTE MED !!" Hon bara fnyser..."-Över min döda kropp !" skriker hon. Sådär då har hon lärt sig nåt nytt...det blir till att s-m-y-g-a ut källarvägen sen då...Åh vad jag älskar små Divor ! 


 


Av Gaby - 17 november 2009 19:21

Idag fick vi ta en tur till veterinären. Kickan verkade lite flåsig och fick feber..hmm, kan det finnas en valp kvar i magen, undrade jag och tog en diskussion med veterinären i stan. Jag berättade också att hon har ENORMT mycket mjölk och känns lite hård i juvren på ena sidan. Jag har masserat försiktigt där men eftersom massage också gör så att det blir mer mjölk, är gränsen hårfin när det är dags att sluta. Iaf så packade vi in Kickan, Prinsess och Paris i en bur och åkte till stan. Hos veterinären blev det blodprovtagning, mätning av kaliumhalten, prov på mjölken ( till odling ) och så en röntgenbild på magen. Alla värden var ganska ok. Helt godkända. Ingen valp låg kvarglömd i magen. Vi fick order om försiktig massage av juvret och ett recept på penicillin, att användas utifall att odlingsprovet på mjölken visar något. Givetvis ska vi fortsätta att hålla koll på hennes temp. "Tack o hej leverpastej !" sa vi och åkte hem igen....1870 kr fattigare...brrrRynkar på näsan Veterinärer är bra att ha, javisst men jäklar vad dyrt det kan bli !


När vi kom hem blev det stor uppståndelse i flocken. Alla ville se småttingarna som numera flyttat in till lugnare kvarter, bredvid min säng. Samanta vill pussa på småflickorna men det blev det inget av med. Tim undrade om vi hade varit och hämtat deras ögon nu...och Samanta blev jätteavundsjuk över att Kickan hade "ett jättestort plåster" om benet. "- Sånt vill jag också ha !" sa hon och nosade noga på det. "-Aaaaj !" sa Kickan och Samanta blev alldeles tyst när Kickan berättade att en tant med en JÄTTEstor kamera hade tagit kort inne i hennes mage ! Samanta bara gapade och tittade på mig. "- Mamma det vill jag också göra ! Ja jag vill det !" sa hon och stampade i golvet. Men snälla rara...det är sånt som man ska vara glad åt att slippa !  "- Jaa va glad åt att slippa !" ropade Tim. "Tänk va ont det måste ha gjort !" Kickan upplyste dom om att det inte gjorde ett dugg ont och att hon nu kände sig manad för en liten paus tillsammans med sina små. Jag gläntade på sovrumsdörren och hejdade Tim och Samanta från att följa efter. "- Meeen ett sånt där plåster skulle jag väldigt gärna vilja ha !" sa Samanta drömmande.

Lätt att fixa ! Tim vill du också ha ?! 

Så nu lagom till kvällsteét sitter jag strax i soffan med två fåntrattar som har varsitt "bandage" om vänster framben. Allvarliga, nästan svårt skadade, är dom...hmmm Skrattande

Men ok, det blir lite lugnt i TVsoffan ikväll då...kan ju vara skönt för omväxlings skull.


 

Av Gaby - 15 november 2009 20:00

Ikväll födde lilla Kickan helt odramatiskt 2 st tikvalpar ! Hon har varit så tjock att jag trodde på flera men nu verkar hon så nöjd. Det är nu 1 timme o 15 minuter sen den sista valpen kom så man vet ju aldrig...Glad

Samanta och Tim har ju redan döpt dom till Prinsess och Paris, och springer runt och "provropar" på dom i olika tonlägen...*suck*. Tim satt med vid födseln, så tyst och stilla och tagen av stundens allvar. Han önskade sig en lillebror men blev alldeles tagen när han fick nosa på den nyfödda lillasystern ! Sen sprang han till Samanta och berättade att dom hade visst ben...men INGA ÖGON ! Samanta kom in och kollade men trodde nog att ögonen också skulle växa ut så småningom, vilken tur...besvärligt med små ögonlösa kompisar, hemska tanke ! Förvånad

Siv som ju är en supermamma, har nosat runt på handdukar och andra attiraljer och jag kunde riktigt se hur det sved i hennes lilla "mammamage"...oj vad dom ska bli väl omhändertagna av deras mormors syster ! Gammelmoster kan man väl säga att hon blev..! Iaf så verkar det vara lugna gatan nu, så alla är glada och nöjda att allt gick så snabbt och smidigt. Lilla Prinsess och Paris gnyr lite och har inte en aaaaning om vilka huliganer som bara väntar på att dom ska börja springa omkring..."Prinsess & Paris" förresten...det kommer dom INTE att heta....men än så länge låter vi valpen och junioren tro det...lugnast så !


 



Av Gaby - 14 november 2009 20:04

Idag fick jag fart på Skype ! Emma och jag och Ove pratade en lång stund med både bra bild och ljud ! Fantastiskt ! Hon var sitt vanliga glada jag men såg nog allt lite smalare ut än vanligt. Vad jag längtar tills hon kommer hem igen..!Kyss Emma vi älskar dig !

 

Av Gaby - 14 november 2009 18:41

Den här bloggen börjar väl bli lite tråkig...den handlar ju för det mesta om vad som hände IGÅR eller FÖRRGÅR. Det är väl ändå meningen att det ska vara lite nytt och inte bara gammal skåpmat..Men även denna kväll ska jag börja med "Igår"....var jag och Rosie *Midnights* och Siv *Boromir* hemma hos Carina *Chininas* och kollade in valpar. Två ljuvliga Italienarvalpar och tre sanslöst underbara, vackra, fantastiska Cirneco dell´Etnavalpar. Samantas små halvsyskon, 4 veckor gamla. Jag stålsatte mig, försökte verkligen säga till mig själv att jag INTE skulle ha en av dom...och faktiskt jag klarade av det ! Vi hade en jättetrevlig kväll med många skratt, där vi satt runt köksbordet med varsin hund i knät. Timmarna bara försvann...som vanligt när man besöker Carina och hennes familj ! Fast vi bor så nära hinner vi inte träffas oftare, typiskt tråkigt ! Men vi pratade om att sätta fart med Loure-coursing med våra Etnor så småningom, det ska bli spännande ! Jag har sett Carinas hundar in action...wow vilken fart ! Dom älskar det !


Rosie påstod att Samanta sagt till henne att hon hade tröttnat på glitter och glamour och istället ville styla sig med döskallar...va ?! sa jag och hade svårt att se Samanta i en döskalle-myspyjamas. När jag kom hem frågade jag Samanta och då sa hon att hon inte hade en aaaaning om vad Rosie dillade om. Ha ! jag visste det ! Samanta ville behålla allt glittrigt men frågade i nästa sekund om det fanns paljettdöskallar ?! Det blir det inget av med, sa jag och Samanta ryckte på axlarna och skuttade iväg med sin nya mjukis, en hund, i munnen. Vilken tur..."döskallar"....på en Etnasessa.....hur skulle det se ut ? Obestämd Kickan har inrett sin bebis-lya nu. Hon har fixat med Vetbedar, provlegat och hämtat en ny. Till slut bestämde hon sig för en av dom allra äldsta vi har, sliten och lite nött, tvättad 7899 ggr alltså mycket välanvänd. Säkert 15 år gammal ! ( Bra kvalitét ! ) Jag försökte lägga fram av dom nya, gosiga som vi köpte i somras men nej, hon ratade dom allihop. Hon låg en stund och tog igen sig men gick upp igen och hämtade en liten fleecefilt också ! Till slut låg hon som en riktig prinsessa på ärten och Siv stod bredvid och försökte förklara att valparna skulle ramla ner från kullen och slå sig fördärvade. Chimmy la sig också i diskussionen, men Kickan bara ignorerade dom och snarkade högt och demonstrativt. Tim undrade varför valparna överhuvudtaget skulle ligga i sängen..."- Ska inte dom leka med Samanta och mig ?" Samanta suckade och förklarade att först måste benen växa ut på dom ! Kickan satte sig upp. "- Benen ?! Har dom inga ben ?!" sa hon. "- Nä precis" sa Samanta. "Dom växer ut sen !" Tims ögon höll på att trilla ut när han för sitt inre försökte föreställa sig hur dom såg ut...utan ben. "- Men när växer dom ut då ?" undrade han och tittade på Samanta. "- Åhhhhhh va du e dum ! På lördagar !" sa den lilla allvetaren. Kickan tittade på mig och lugnades genast av att jag skakade på huvudet och försäkrade henne att alla valparna skulle ha alla benen på plats, direkt. Skrattande

Idag ( se..lite nytt iaf ! ) hann vi sticka iväg på loppis en stund. Rosie fyndade gamla fina ramar och jag hittade en liten figurin med nån slags "vinthundar"...med lite god vilja kan man faktiskt se två springande Etnor....eller hur ?! Sen köpte vi varsin bakelse..ja jag vet Tungan ute.... och stack hem till Rosie och fikade.En snabb titt på vår egen fina häst, Unix och sen hem i full fart för att mata och sköta om våra "foderhästar" !  Jag lovar att den där bakelsen försvann snabbt när jag satte igång att borsta rent tre stooora halvblod, som hade varit på lerbade-spa i hagen...man ska känna att man lever, så är det bara.


     

Ovido - Quiz & Flashcards