Direktlänk till inlägg 29 april 2010

Fluortant, modell mindre...

Av Gaby - 29 april 2010 21:10

Gunilla och jag bestämde oss för att ta en tripp till Zetas trädgård i Sthlm. Gunilla var ute efter en speciell Akleja och vi sa samstämmigt : Om den finns någonstans, ja då finns den på Zetas ! Gunilla som är konstnär, bl.a keramiker, tyckte också att det skulle vara kul att spana in årets trender när det gäller krukor. Vi sprang som galningar runt på rosavdelningen och letade för jag kom på att jag skulle ha en GRÖN ros ! Ja den är grön ! Den fanns inte i sortimentet i år men vi kunde göra en beställning och det gjorde vi ju givetvis då...2 st. flyttar till Fjärdhundra snart ! Vi hade en härlig dag, fick tag på den lilla späda Aklejan och konstaterade att svarta krukor i ganska grovhugget stuk var en av keramiktrenderna iaf ! På vägen hem hann vi med ett besök på plantskolan vid Ulriksdals slott. Ojoj vad mycket snyggt dom har där ! Trädgårdsdekorationer av alla möjliga material och sanslöst vackra krukor som såg ut att vara från franskt 1700-tal. När vi ändå var där frågade jag lite försynt en av dom anställda om DOM möjligtvis hade nån grön ros....?  Mannen hajade till och stelnade mitt i steget.."- GRÖN ros !?" sa han högt och jag tänkte "haha ! Han har ingen aaaaning !!"

Men det hade han..."-Flickor små, rosor ska vara röda !" sa han myndigt. "- Nej men vi VILL ha gröna...också !" sa vi och stampade i gruset. Då berättade han att han inte hade beställ några gröna överhuvudtaget...för dom är sååå FULA ! Men vi som naturligtvis visste bättre påstod att dom var intressanta och roliga att ha...trots allt. Mannen meddelade att vi visst kunde få beställa...om det nu längre fanns nån som odlade så fula rosor...hmm !  Men beställning var ju redan gjord så vi sa tack och goodbye och drog vidare hemåt.    

I bilen berättade Gunilla om sina två barnbarn. När dom var mindre, ja när dom var i "prinsessåldern" sisådär 5-6-7 år, skulle dom gå på maskerad. När Gunilla talade med dom i telefon och frågade vad dom skulle klä ut sig till, väntade hon ju sig att det skulle bli prinsess-stass för hela slanten. Mycket riktigt, barn nr 1 sa : "-Jag ska vara prinsessa !" När det andra flickebarnet kom till telefonen och Gunilla ställde samma fråga, svarade hon: "- Jag ska vara fluortant !" Gunilla satte mackan i halsen och kunde inte låta bli att fråga, mellan skratten, vad en sån gjorde ? Jo, hon säger till folk GAPA, SKÖLJ, SPOTTA UT !   

Jag skrattade så tårarna rann när Gunilla berättade det här i bilen...herregud våra älskade människobarn, vad gjorde vi utan er ?!    


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gaby - 1 december 2010 16:19

1:a december och äntligen har jag blivit ren ! Jaaa, inte en sån med horn utan ren i synonym med osmutsig, tvättad ! Nu kan naglarna få växa och vara lite långa, för det går ju INTE när det är trädgårdssäsong....Jag tillhör dom som vill gräva och kra...

Av Gaby - 30 november 2010 22:15


  Idag är det 71 år sedan det Finska vinterkriget startade. Så länge sen, men det finns fortfarande människor ibland oss som minns...som VET, hur det var. Jag har träffat flera av dom under mina år men den viktigaste är min egen Far. Han är snar...

Av Gaby - 22 november 2010 09:09

    Här i huset är det löptikarnas paradis...eller egentligen HANhundarnas paradis ! 3 tikar löper och hanarna är alldeles stolliga. Vilken tur att det inte är på samma vis med oss människor....tänk på Lidl i Tyskland var menstruerande anställda...

Av Gaby - 14 november 2010 08:13

Denna artikel fick jag på FB, är på engelska från USA men är precis lika aktuell för Sverige ! Läs och begrunda...! Veterinarian speaks out on "hybrid vigor", cross breeds and Westminster   av Karen Susan Kearney kl. den 14 septembe...

Av Gaby - 15 oktober 2010 11:43


Ja nu är det ju inte nån solresa som jag återvänt från, ingen skidresa bland fjälltoppar och inte heller från nån vinresa i södra Frankrike...tyvärr. Nej det är semester från bloggandet som jag nyss bestämde skulle upphöra...Det var ju ett tag sen ja...

Ovido - Quiz & Flashcards