Direktlänk till inlägg 17 november 2009

Många framben med bandage..!

Av Gaby - 17 november 2009 19:21

Idag fick vi ta en tur till veterinären. Kickan verkade lite flåsig och fick feber..hmm, kan det finnas en valp kvar i magen, undrade jag och tog en diskussion med veterinären i stan. Jag berättade också att hon har ENORMT mycket mjölk och känns lite hård i juvren på ena sidan. Jag har masserat försiktigt där men eftersom massage också gör så att det blir mer mjölk, är gränsen hårfin när det är dags att sluta. Iaf så packade vi in Kickan, Prinsess och Paris i en bur och åkte till stan. Hos veterinären blev det blodprovtagning, mätning av kaliumhalten, prov på mjölken ( till odling ) och så en röntgenbild på magen. Alla värden var ganska ok. Helt godkända. Ingen valp låg kvarglömd i magen. Vi fick order om försiktig massage av juvret och ett recept på penicillin, att användas utifall att odlingsprovet på mjölken visar något. Givetvis ska vi fortsätta att hålla koll på hennes temp. "Tack o hej leverpastej !" sa vi och åkte hem igen....1870 kr fattigare...brrrRynkar på näsan Veterinärer är bra att ha, javisst men jäklar vad dyrt det kan bli !


När vi kom hem blev det stor uppståndelse i flocken. Alla ville se småttingarna som numera flyttat in till lugnare kvarter, bredvid min säng. Samanta vill pussa på småflickorna men det blev det inget av med. Tim undrade om vi hade varit och hämtat deras ögon nu...och Samanta blev jätteavundsjuk över att Kickan hade "ett jättestort plåster" om benet. "- Sånt vill jag också ha !" sa hon och nosade noga på det. "-Aaaaj !" sa Kickan och Samanta blev alldeles tyst när Kickan berättade att en tant med en JÄTTEstor kamera hade tagit kort inne i hennes mage ! Samanta bara gapade och tittade på mig. "- Mamma det vill jag också göra ! Ja jag vill det !" sa hon och stampade i golvet. Men snälla rara...det är sånt som man ska vara glad åt att slippa !  "- Jaa va glad åt att slippa !" ropade Tim. "Tänk va ont det måste ha gjort !" Kickan upplyste dom om att det inte gjorde ett dugg ont och att hon nu kände sig manad för en liten paus tillsammans med sina små. Jag gläntade på sovrumsdörren och hejdade Tim och Samanta från att följa efter. "- Meeen ett sånt där plåster skulle jag väldigt gärna vilja ha !" sa Samanta drömmande.

Lätt att fixa ! Tim vill du också ha ?! 

Så nu lagom till kvällsteét sitter jag strax i soffan med två fåntrattar som har varsitt "bandage" om vänster framben. Allvarliga, nästan svårt skadade, är dom...hmmm Skrattande

Men ok, det blir lite lugnt i TVsoffan ikväll då...kan ju vara skönt för omväxlings skull.


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gaby - 1 december 2010 16:19

1:a december och äntligen har jag blivit ren ! Jaaa, inte en sån med horn utan ren i synonym med osmutsig, tvättad ! Nu kan naglarna få växa och vara lite långa, för det går ju INTE när det är trädgårdssäsong....Jag tillhör dom som vill gräva och kra...

Av Gaby - 30 november 2010 22:15


  Idag är det 71 år sedan det Finska vinterkriget startade. Så länge sen, men det finns fortfarande människor ibland oss som minns...som VET, hur det var. Jag har träffat flera av dom under mina år men den viktigaste är min egen Far. Han är snar...

Av Gaby - 22 november 2010 09:09

    Här i huset är det löptikarnas paradis...eller egentligen HANhundarnas paradis ! 3 tikar löper och hanarna är alldeles stolliga. Vilken tur att det inte är på samma vis med oss människor....tänk på Lidl i Tyskland var menstruerande anställda...

Av Gaby - 14 november 2010 08:13

Denna artikel fick jag på FB, är på engelska från USA men är precis lika aktuell för Sverige ! Läs och begrunda...! Veterinarian speaks out on "hybrid vigor", cross breeds and Westminster   av Karen Susan Kearney kl. den 14 septembe...

Av Gaby - 15 oktober 2010 11:43


Ja nu är det ju inte nån solresa som jag återvänt från, ingen skidresa bland fjälltoppar och inte heller från nån vinresa i södra Frankrike...tyvärr. Nej det är semester från bloggandet som jag nyss bestämde skulle upphöra...Det var ju ett tag sen ja...

Ovido - Quiz & Flashcards