Direktlänk till inlägg 19 november 2009

Liten bil / Stor Diva..

Av Gaby - 19 november 2009 14:12

Ännu en regntung dag här på Upplandsslätten, och inte ens hundarna vill vara ute. Nä inte ens hästarna heller, för den delen. Imorse krävdes det handkraft och stor kraftansamling för att få den svarta hästen in genom grinden till hagen. "- Bläää de e alldeles geggigt där !" klagade hon men det hjälpte inte...kennelpojken var inte 100 % djurvän imorse och puttade helt enkelt in henne i hagen ! Den hästen är allt en riktig primadonna ! Jag ser stora likheter med en som bor här i huset, du-vet-vem...Hon tror också att världen kretsar runt henne ! Ja ja man får ta dom som dom är...det är ju vi människor som formar hur dom  blir, gäller både hästar och hundar ! Dom är iaf lite facinerande, dom där Divorna !

Jag ock Isak åkte till Västerås och storhandlade idag..så lagom kul, men vi passade på att kolla in lite bilar, eftersom behovet av en liten, bensinsnål bil börjar bli ganska så aktuellt här hemma. Vi har bilar, visst är det så men vi har tydligen en förkärlek för stora, tunga bilar ( = törstiga ! ). Så idag provsatt vi några småbilar, Isak och jag.Men när vi monterat in oss i en liten Hyundai, fick vi nog !  Må vara att den är bättre på alla sätt i miljöhänseende, snäll mot plånboken men FY så liten och bräcklig den kändes ! Våra stora bilar är som strykjärn på vägen med kraftfulla motorer att göra säkra omkörningar med, att orka dra släpvagnar med antingen hästar eller annat ombord, att känna sig ombonad och trygg i IFALL det skulle ske en olycka...ojoj, det här blir svårt...alla tips på vettig bil mottages tacksamt ! Själv har jag inte en aaaning...!  Obestämd

Kickan sköter sina småflickor exemplariskt ! Så härligt att se en tik "växa" in i sin mammaroll och anamma dom små av hela sitt hjärta. Naturen har ordnat allt så fiffigt, eller hur ?!  Glad

Samanta och gänget är otroligt nyfikna men Kickan det det hela med ro. Hon litar helt och fullt på att pappa Giffe och jag ska mota bort huliganerna, när dom blir alltför påstridiga. Samanta och Tim har pratat om att dom ska ta med Prinsess och Paris ut till skogen och leka. Dom ska visa dom den mjuka mossa och allt vad spännande som finns under den. Jag talade om att det skulle dröja  VÄLDIGT länge innan det fanns mjuk mossa att hoppa i för deras del. " Varför ?" undrade Tim och jag försökte förklara årstidernas växlingar ( hallå, de e ju hundar ?! Cool ) för dom. Samanta har fått en ny fix idé om att det mesta ska hända "på lördag"..kanske för att det är just på helgerna som det händer saker här...? Iallafall så ska valparna ut i skogen "på lördag" , enligt deras beräkningar. Över min döda kropp, sa jag och Siv och Chimmy höll med. "- Där hör du !" sa Tim men Samanta ruskade bara på huvudet och sa " om det ligger döda i vägen får vi väl hoppa över dom då !" Ja precis, otroligt smart hund....

Ikväll kommer Siv, min kära granne, Knl Boromir och hämtar mig...vi ska på ett uppfödarmöte hos ULKK ( Uppsala Läns Kennelklubb ) och förkovra oss i det stora ämnet Hundens Sjukdomar. Och sen blir det ju fika och snack med "kollegor" ! Samanta har tittat ut vilket halsband hon ska ha på sig, hon kan nämligen inte fatta att det INTE är en utställning som ska gå av stapeln ikväll. "- Samanta ! För hundrade gången: DU SKA INTE MED !!" Hon bara fnyser..."-Över min döda kropp !" skriker hon. Sådär då har hon lärt sig nåt nytt...det blir till att s-m-y-g-a ut källarvägen sen då...Åh vad jag älskar små Divor ! 


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gaby - 1 december 2010 16:19

1:a december och äntligen har jag blivit ren ! Jaaa, inte en sån med horn utan ren i synonym med osmutsig, tvättad ! Nu kan naglarna få växa och vara lite långa, för det går ju INTE när det är trädgårdssäsong....Jag tillhör dom som vill gräva och kra...

Av Gaby - 30 november 2010 22:15


  Idag är det 71 år sedan det Finska vinterkriget startade. Så länge sen, men det finns fortfarande människor ibland oss som minns...som VET, hur det var. Jag har träffat flera av dom under mina år men den viktigaste är min egen Far. Han är snar...

Av Gaby - 22 november 2010 09:09

    Här i huset är det löptikarnas paradis...eller egentligen HANhundarnas paradis ! 3 tikar löper och hanarna är alldeles stolliga. Vilken tur att det inte är på samma vis med oss människor....tänk på Lidl i Tyskland var menstruerande anställda...

Av Gaby - 14 november 2010 08:13

Denna artikel fick jag på FB, är på engelska från USA men är precis lika aktuell för Sverige ! Läs och begrunda...! Veterinarian speaks out on "hybrid vigor", cross breeds and Westminster   av Karen Susan Kearney kl. den 14 septembe...

Av Gaby - 15 oktober 2010 11:43


Ja nu är det ju inte nån solresa som jag återvänt från, ingen skidresa bland fjälltoppar och inte heller från nån vinresa i södra Frankrike...tyvärr. Nej det är semester från bloggandet som jag nyss bestämde skulle upphöra...Det var ju ett tag sen ja...

Ovido - Quiz & Flashcards