Direktlänk till inlägg 2 april 2010

Äta myror ?!

Av Gaby - 2 april 2010 14:23

Imorse skuttade vi upp som vanligt strax efter 7 och dom dagliga rutinerna med hundar som ska ut, genomfördes på ett proffsigt sätt av Kennelpojken ! Alla kom ut i "rätt blandning"...Giffe ska gå först och lilla Santos Spindelben måste hållas tillbaka lite för att inte bli översprungen av skäggiga gänget....annar blir det pip och grin och Santos klagar över sina burdusa rumskamrater. Samanta ligger som vanligt kvar i sängen och masar sig ut sisådär en kvart senare. Sist av alla går Siv ut, sådär mellan kl 12-13 ! Hon har en egen rosa kudde (bredvid min) som hon behagfullt kurar ner sig i och ämnar inte lätta därifrån i onödan inte...Jag drog på mig paltorna och gick ut i köket för att fixa kaffe o tevatten. Då fick jag se ett hos oss återkommande vårtecken som jag trots det varje år lyckas förtränga...svartmyror ! Svartmyror på köksbänken, diskbänken, golvet, på terrariet, i diskhon...som givetvis var full av disk...(diskmaskin är onödig lyx !) Jag beordrade Kennelpojken ner i källaren för att hämta GIFT ! Han kom upp med en ledsen min och rapporterade att det var slut...  

Jaha det var bara att utrusta sig med MrMuscle spray och en rulle papper och påbörja massmordet..jag har ingenting emot myror, nej då...men INTE INNE I MITT HUS !

Hundarna kom in igen och jag visade Pixi dom små svarta rackarna som sprang på golvet..festligt, tyckte hon och började sin egen lilla masslakt. Samanta hjälpte till men inte genom att ÄTA dom utan bara trampa på dom...2 stycken ungefär, sen påstod Samanta att dom pyttesmå kräken skrek HJÄLP och ville springa hem till mammorna. Pixi lyssnade medans hon med stor skicklighet snodde runt med tungan i sitt eget skägg för att få tag på myr-rymlingar som försökte smita.

Giffe kom och trampade på några också och talade om för alla som ville veta att myror minsann inte kunde prata. "-De e bara hundar och människor som kan det !" sa han och Santos nickade. Jag höll med men nu hade Samantas tankar vandrat iväg på annat håll..."-Måste vi ha begravning nu ?" undrade hon. Griffontanterna fick skrattfnatt och sa i kör att det var väl verkligen inte nödvändigt ! Inte alls, tyckte jag och efter frukost packade jag in hundarna i min lilla blåa bil, och vi susade iväg till Västerås där vi såklart inhandlade 3 burkar med myrgift.

På väg hem satt Pixi och såg lite fundersam ut...Samanta la en tass på hennes huvud och konstaterade att hon kanske var lite sjuk. Pixi, som inte brukar bli åksjuk, sa att det kändes konstigt i magen....det kryllade liksom...!

Samanta fattade direkt...Pixi hade ju minst 138 myror i sin mage !

"-Fyyy va äckligt !" sa Samanta med avsmak och tog sin tass från Pixi.

"-Himla myrsmaskare !" utbrast hon och det var precis vad Pixi fått heta resten av dagen...


 

 
 
Emma

Emma

18 april 2010 21:54

INTE ha begravning för myrorna? Vad orättvist! Min lillasyster brukade kräva ca fem myrbegravningar per dag, när hon var liten... Jag tänkte att hon måste ha ovanligt skarpa ögon, som lyckades se pyttesmå svartmyror mot den svarta asfalten... Sedan visade det sig att hon inte var helt oskyldig i myrornas öde... Hon stampade på dem, och sedan kom hon, med gråten i halsen och pep "Vi måste begrava honom -han var ju såå snäll!" :-O

http://www.daisyvalley.eu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gaby - 1 december 2010 16:19

1:a december och äntligen har jag blivit ren ! Jaaa, inte en sån med horn utan ren i synonym med osmutsig, tvättad ! Nu kan naglarna få växa och vara lite långa, för det går ju INTE när det är trädgårdssäsong....Jag tillhör dom som vill gräva och kra...

Av Gaby - 30 november 2010 22:15


  Idag är det 71 år sedan det Finska vinterkriget startade. Så länge sen, men det finns fortfarande människor ibland oss som minns...som VET, hur det var. Jag har träffat flera av dom under mina år men den viktigaste är min egen Far. Han är snar...

Av Gaby - 22 november 2010 09:09

    Här i huset är det löptikarnas paradis...eller egentligen HANhundarnas paradis ! 3 tikar löper och hanarna är alldeles stolliga. Vilken tur att det inte är på samma vis med oss människor....tänk på Lidl i Tyskland var menstruerande anställda...

Av Gaby - 14 november 2010 08:13

Denna artikel fick jag på FB, är på engelska från USA men är precis lika aktuell för Sverige ! Läs och begrunda...! Veterinarian speaks out on "hybrid vigor", cross breeds and Westminster   av Karen Susan Kearney kl. den 14 septembe...

Av Gaby - 15 oktober 2010 11:43


Ja nu är det ju inte nån solresa som jag återvänt från, ingen skidresa bland fjälltoppar och inte heller från nån vinresa i södra Frankrike...tyvärr. Nej det är semester från bloggandet som jag nyss bestämde skulle upphöra...Det var ju ett tag sen ja...

Ovido - Quiz & Flashcards