Alla inlägg under juli 2009

Av Gaby - 17 juli 2009 22:22

Idag hade vi så ytterligare en blivande Matte och Husse på besök ! Dom blev väldigt förtjusta i sin lilla prins, Robin. Han uppförde sig såklart exemplariskt. Skuttade runt och viftade på svansen. När sen nya Matte tog upp honom i famnen kysste han henne omsorgsfullt, sådär som bara en Griffon kan, och Mattes hjärta smalt som choklad ! Dom åkte härifrån med spänd förväntan om att snart få hämta hem sin valp.

Jag hann med lite trimning idag....det är ju utställning till helgen ! Hundarna ser bra ut...hade bara hoppats att Kickan varit i bättre kondition...hon är nämligen en aning sälformad för tillfället. Kvällspromenader och pytteliten portion av morgonmaten har gjort sitt men ännu finns det att ta av...

Eftersom även denna dag varit varm har vi tillbringat den under det doftande äppelträdet med en kanna iste på bordet. Valparna i en hage strax intill. Vi har mycket rovfåglar här och hagen är alltid täckt med nät. Vilken skräck om en rovfågel skulle ta en av valparna ! Det får bara inte hända...Dom tar både duvor och höns för oss, det får räcka !

Jag vägrar att INTE ha ett gäng friflygande duvor ! Därför ser jag till att ha en stor flock, ja helt kallt för att då gör det inte så mycket om jag mister nån då och då.

Samanta uppföde sig också som en liten mönstervalp under besöket idag. Hälsade artigt och la sig sen i hammocken med huvudet i en av besökarnas knä. Hon väckte som vanligt stort intresse med sitt alldeles speciella väsen.

"- Åhhh hon ser ut som ett rådjur !" är en vanlig kommentar som vi fick höra också idag. Jag själv njuter av henne varje dag...hon är så vacker !

Bilden idag visar en hundsoffa....eller kanske soffhundar ?


***Bild: Soffhundar & Vallmo***

Av Gaby - 16 juli 2009 22:00

Dagarna går så fort....hinner inte med allt jag "borde" göra ! Det är precis som att man stressar för att hinna göra så mycket medans sommaren är här på vår sida av klotet.

Igår hade vi en blivande Griffonägare här och hälsade på "sin" valp ! En jättetrevlig hunderfaren kvinna. Hon var nöjd med sitt val av valp och vi skojade och sa att "-Köper man en valp så ingår en kattunge !" Idag ringde hon..."- Kan jag få boka en kattunge också....?" Ingen blev gladare än jag och varken katt eller hundunge kan få ett så mycket bättre hem ! Härligt ! Kattungarna har ju blivit handmatade av oss och blivit extremt "tama"..som papegojungar ungefär ! Väldigt människovänliga ! Kattmamman är nästan frisk igen men tappade ju all mjölk, så tvättning och matning var 3:dje timme ( dygnet runt givetvis ! ) har fallit på en annan mammas lott...guess who ?! Som tur är har vi en kär gammal vän med eget gårdsmejeri...därifrån har vi kunnat förse oss med delikat getmjölk.

Solen har värmt oss mycket idag och det var meningen att valparna skulle få komma ut en stund, såhär på sin 6-veckors dag. Tror du jag hann det ens ?

Imorgon kommer nästa blivande Griffonmatte hit och kollar in sin speciella valp, lilla Robin. Hon har haft Griffon tidigare så där känner jag mig också lugn.

Samanta har haft en ny rolig leksak idag....varken pip eller luddig...en stor PET flaska ! Hon har lekt med den i timmar och Griffonerna har suttit som på tennismatch och tittat, när hon sprungit, fram o tillbaka. Igår gjorde vi en festlig upptäckt ! Det kom helt plötsligt en regn och åskskur....en ordentlig skur med stora droppar. Giffe syntes inte till någonstans, men helt plötsligt fick vi syn på honom.. Giffe-kungen hade hittat en perfekt plats undan regnet....på den lilla hyllan under grillen ! Där satt han o kikade på oss och tyckte vi var jättedumma som skrattade ! Gud vad jag älskar mina härligt prilliga hundar !


***Bild: Sjärnflocka***

Av Gaby - 13 juli 2009 22:13

Jaha...ja jag vet att jag lovade en ringrapport från utställningarna i helgen, men det finns bara två saker jag minns : Samantas BIR med strålande kritik av Per Svarstad och att det regnade 2,5 dygn av 3 möjliga. Resten är borta ur minnet...for good ! Grattis till alla er som vann !

Som jag berättade om i ett tidigare inlägg skulle Etnaringen och Griffonringen ligga 2 km från varandra, så sant ! Jag blev tvungen att skicka kennelpojken att stå beredd med Samanta vid ringside medan jag var inne med Giffe-kungen. Precis när jag kom ut från ringen, UTAN BIR, kom kennelpojken tillbaka med en BIRrosett i handen ! Vi andra slängde oss över kritiken och gissa om kennelpojken Ove lyfte från marken, när vi i kör läste slutet ....där stod nämligen : "Välvisad !"

Wow Ove ! You did it !

När lugnet hade lagt sig imorse, tog Samanta itu med trädgårdsarbetet som hon tyckte blivit lidande när vi varit i Göteborg och Alfta.

Det syns på bilden vad hon anser vara ogräs....!

Valparna har blivit så duktiga ! Äter som dom ska, kissar på tidning och kommer på inkallning....jo det är sant ! Om jag ligger på golvet och ropar : "puppisarna !" med min allra barnsligaste röst, då kommer dom !

Dom är underbara ! På onsdag kommer det en valpspekulant på besök.

Hon har känts väldigt "rätt" när vi talats vid i telefon så det ska bli  kul att träffas.

Från det ena till andra kan jag konstatera att bensinen är väldigt dyr i detta land....och att man borde ha en pytte-pytte bil som helst går på vatten. Men HUR skulle jag med tält, x antal hundar, burar, väskor, stolar och kennelpojke få plats i en sån bil ? Släpvagn ? Pytte-limousine ? Min egen storlek går väl att ändra...hallå det finns fettsugning.....men jag vill inte ha mindre hundar i mindre burar ! Kennelpojkens storlek är inte heller så mycket att ändra på.....möjligtvis kunde han ändras till något yngre..!

Nää förresten..he´s a keeper !  Han är ju nästintill  proffshandler nu !


***Bild: Honungsros i äppelträd och Samantas ogräsrensning.***

Av Gaby - 9 juli 2009 13:00

Imorgon ska vi packa in folk & fä och köra ner till Tvååker för utställning i två dagar ! Hurra vad kul....om det inte varit för att jag vridit benet ur led, JA det känns som det iaf ! Fattar inte vad jag gjort ?! Det började värka inatt och nu kan jag knappt stödja på benet ! Som tur är har jag en tjänstvillig kennelpojke som jag precis skickat in till stans apotek med order : STARKA värktabletter, tack ! Dom vi hade hemma hjälpte inte mycket. Susanne, Fiddle-Stick´s kennel, har erbjudit oss husrum natten mellan fredag och lördag och nu när hon fick höra mitt dilemma erbjöd hon sig också som handler, om det skulle behövas. Tack ! Kennelpojken vill helst inte visa hundar...bara för att jag och domaren fnissade när han var inne i ringen en gång 1989 !  Fånigt va ?! Men han såg så rolig ut så det gick inte att göra annat ! Han ser inte det komiska i just den händelsen men jag menar, hallå det är ju 20 år sen ! Samanta är också anmäld i valpklass på lördagen. Han kanske bara måste vara handler då....ringarna ligger nämligen 2 km från varandra....ja det såg ut som det på kartan iaf.

Men vem vet, kanske Ove hittar finfina piller som jag kan trycka i mig och sen sväva fram som en sån där tjusig vinthundshandler !

När vi är klara i Tvååker, kör vi hem i rödaste rappet, Susanne hänger med, sover ett par timmar ( eller babblar ! ) och kör till Alfta på söndag morgon. Det blir en utställningshelg vi sent ska glömma ! Vi har ju definitivt glömt att vi inte är i 20-årsåldern längre...hmm. Tänk en gång körde jag och två kompisar från Sthlm, direkt till en utställning i Umeå, FRÅN en nattklubb där vi hade tillbringat kvällen. Bara svängde in hemma o hämtade hundarna ! Där kom vi i stort hår, paljetter och höga klackar ! Att man bara orkade ! Men kul hade vi och vann gjorde vi ! Det måste ha varit 1982 eller nåt.

Ja hur det går i helgen kan du som är intresserad se på TV4-nyheterna....ni andra får vänta och läsa här efter helgen ! See you !

***bild: Antilopöga***

Av Gaby - 8 juli 2009 19:47

Den här dagen har rullat på som vanligt...valpar och kattungar har matats och lite trimmning av både hundar och rabatter (!) har jag hunnit med. En kopp kaffe nere hos grannen tillsammans med Michael Jackson videor på Youtube hanns också med. Sen slog jag mig ner på lillstugans veranda med kameran i högsta hugg...Samanta hade nämligen hittat sin Gosedjurskossa som hon fick av Mirja igår ! Hon showade framför kameran och Griffonerna var måttligt intresserade, som vanligt, tills den PEP ! DÅ blev det fart på dom ! Men deras intresse avtog ganska snart. Här följer en bildsvit av en mycket lycklig hund !

Av Gaby - 7 juli 2009 22:33

Idag har vi haft besök av "Valpfarmor" ! Mirja och hennes väluppfostrade kennelpojke, Aspbackarnas Kennel, har varit här och inspekterat valparna. Valparnas pappa, Mika, hör ju till deras lilla hundflock. Jag tror Mirja var nöjd med sin hanhunds insats...jag fick hindra henne flera gånger från att sno med sig en valp ! Kennelpojkarna kollade in gårdens gamla skrot....oj jag menar, veteranbil och funderade över HUR lite diesel den ena bilen drog. Ja ni fattar...mycket intressant, hmm....Mirja och jag babblade om hundar och hundar och hundar och barnen och hundar och så lite skvaller om annat hundfolk ! Samanta fick ett gosedjur, en stor ko...med pip i ! En alldeles perfekt eftermiddag m.a.o !

Nu har dimman dragit in över det öppna landskap som omger vårt hus. På avstånd mullrar åskan och om en timme är det sista matningen, för idag, av alla småttingar som bor här. Livet går vidare...och jag är ganska nöjd med det.

Av Gaby - 6 juli 2009 17:23

Helen Sjöholms vackra sång och dom tänkvärda orden i texten, tillägnar vi idag en vän som hastigt gick bort för några dagar sen. Och samtidigt skickar vi våra varmaste tankar till hennes familj.

Av Gaby - 5 juli 2009 18:14

Jag har haft fullt upp senaste dagarna....valparna måste matas, kattmamman blev sjuk, äter penicillin nu, så även hennes små måste skötas om med matning och tvättning. Hoppas hon snart blir bättre.

Carinas hundar åkte hem idag, dom har bara varit här ett dygn. Alla hade  kul utom lilla Richie...han tyckte nog att han hade klarat av att vara "home alone" ! Länge sen jag gick med en sån maffig hund som Carinas Rottweiler, i koppel. Världens snällaste, gosiga nalle ! Men nej tack...inga brukshundar här längre !

Förutom alla små glädjeämnen med alla djurbarn har det hänt tråkigheter som jag kan berätta om en annan gång. Just nu tänker vi framåt och kanske tänker lite extra på hur vi ska ordna saker och ting, för oss, i framtiden...alla blir vi äldre, och självklara enkla saker kanske inte är så enkla längre, den dagen vi är borta.

Trädgården har blommat i överdåd nu när det varit så varmt ! Den stora Honungsrosen i äppelträdet har precis börjat blomma. Hon sprider en ljuvlig doft när jag öppnar dörren på morgonen, för att släppa ut hundarna. Hon ser också till att det gamla trädet får en andra blommning av tusentals små honungsfärgade rosor ! Överhuvudtaget tycks det bli ett rosår. Alla rosorna i trädgården, ungefär 20 sorter, har massor av knoppar och blommor !

En av favoriterna heter "Hebes Lips". Sååå vacker !

Hundarna då ? Jo tack, full fart på dom ! Samanta har haft fullt upp med att leka med alla hundgäster. Dom var kanske inte lika roade, men det brydde sig inte hon om ! Griffonerna uppförde sig som vanligt exemplariskt. Dom är alltid lika vänliga mot vad det än är för konstiga figurer som kommer innanför vårt staket !

 Emma åkte hem idag, hon har varit till stor hjälp dom här dagarna och jag försökte muta henne att stanna hela sommaren.....! Jag  kommer om en månad, sa hon, och jag får vara nöjd med det så länge. På söndag träffar jag Sara igen. Sara, vår andra dotter, ska ställa ut sin Beardies i Alfta. Juniorklass...spännande !

Trimmandet har kommit av sig lite men imorgon ska jag väl hinna med det en stund ! En sliten klyscha, men ändå : Ta vara på dagen, den kommer aldrig igen.

***Bild: Hebes Lips***



Ovido - Quiz & Flashcards