Direktlänk till inlägg 29 november 2009

Valparna fyller 14 dagar !

Av Gaby - 29 november 2009 19:37

Ja alla chanser till att ha fest eller party tas tillvara i det här huset, så när dom små första-gluttarna i valphagen fyllde 14 dagar, ordnade vi ett litet kalas ! 1:a advent var ju i sig en dag att fira så vi köpte hem saffransbullar och pepparkakor och alla njöt för fulla muggar ! Att vi också tände våra adventsstjärnor i alla fönster gjorde hundarna andäktiga och Griffonerna satt på sängen och tittade på när kennelpojken skulle göra en insats för att få upp den nya, fina stjärnan. Stjärnan kom upp, jajamensan, men en krukväxt ( en "ovärderlig" gammal sågbladskaktus ! ) ramlade ner tillsammans med sin snygga kruka i glas från Orrefors... ..inte alls bra. Kennelpojken skickades ut till Tv soffan och dammsugaren åkte fram för att få bort alla små glasskärvor. Hmm, undrar vad det här ska "kosta" ? En liten Italienare kanske !?

Imorse efter att hästarna fått sitt stack vi iväg till auktion. Jag lyckades ropa in bl.a en signerad B.Vallien vas, en ursnygg gammal glaskaraff från Pukeberg och så lite annat smått och gott ! Perfekt ! Det var vi och 11 till där ungefär och ingen annan än jag var så intresserad av svenskt glas. Några snygga keramikgrejer från Uppsala-Ekeby fanns också men allihop var lite skadade på ett eller annat sätt, synd. En enormt stor och vacker gallerskål från Rörstrand fanns det också och jag kände att jag bara skulle vara tvungen att bjuda på den...tills auktionsförrättaren sa att det fanns en "liiiten" spricka i den...så synd ! Men nån bjöd ganska mycket och även den vackra skålen hittade ett nytt hem. På väg hem passade vi på att besöka en pågående utställning av keramikern Gun Jaensson, som bor här i byn. Hon gör dom mest fantastiska, verklighetstrogna figuriner av djur och ofta är dom tillsammans med små,små skogstomtar ! Man VET att stubbar och mossa är av bränd lera men ändå tvivlar man ! Sånt fantastiskt arbete ! Jag har försökt komma till hennes hemsida, för att ge er en länk, men den funkar inte. Mycket sevärt kan jag garantera ! Prova och googla !

På eftermiddagen körde jag hem grannhundarna...och jag påpekade klart och tydligt för deras matte att "om Santoz vill flytta hemifrån, så vet du var min brevlåda är !" ...det är noterat, sa hon, och flinade. Så bra !

Som syns på bilderna finns det en valp som är lika bred som hon är lång och en annan som är ungefär likadan...fast mindre !


 

     

 
 
Mirja

Mirja

29 november 2009 22:29

Oj sån storleksskillnad på tjejerna. De har en fin röd färg. Är båda sträva, vet du det än?

http://aspbackarnasblogg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Anki

30 november 2009 20:25

Åååå såå söta de är, mendet är ju inte så konstigt de har ju fina champion föräldrar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gaby - 1 december 2010 16:19

1:a december och äntligen har jag blivit ren ! Jaaa, inte en sån med horn utan ren i synonym med osmutsig, tvättad ! Nu kan naglarna få växa och vara lite långa, för det går ju INTE när det är trädgårdssäsong....Jag tillhör dom som vill gräva och kra...

Av Gaby - 30 november 2010 22:15


  Idag är det 71 år sedan det Finska vinterkriget startade. Så länge sen, men det finns fortfarande människor ibland oss som minns...som VET, hur det var. Jag har träffat flera av dom under mina år men den viktigaste är min egen Far. Han är snar...

Av Gaby - 22 november 2010 09:09

    Här i huset är det löptikarnas paradis...eller egentligen HANhundarnas paradis ! 3 tikar löper och hanarna är alldeles stolliga. Vilken tur att det inte är på samma vis med oss människor....tänk på Lidl i Tyskland var menstruerande anställda...

Av Gaby - 14 november 2010 08:13

Denna artikel fick jag på FB, är på engelska från USA men är precis lika aktuell för Sverige ! Läs och begrunda...! Veterinarian speaks out on "hybrid vigor", cross breeds and Westminster   av Karen Susan Kearney kl. den 14 septembe...

Av Gaby - 15 oktober 2010 11:43


Ja nu är det ju inte nån solresa som jag återvänt från, ingen skidresa bland fjälltoppar och inte heller från nån vinresa i södra Frankrike...tyvärr. Nej det är semester från bloggandet som jag nyss bestämde skulle upphöra...Det var ju ett tag sen ja...

Ovido - Quiz & Flashcards