Direktlänk till inlägg 29 september 2009

Hovslagare = kloklippargubbe ?

Av Gaby - 29 september 2009 21:09

Idag har det varit livat i stallet. Hovslagare Ronny kom och verkade 4 hästar och 1 åsna. Åsnan Bengt gjorde sitt bästa, på åsnors vis, för att försvåra för den snälla hovslagaren men han var envisare än en åsna så Bengt gick ut i hagen igen med så fina små fötter ! Sen var det minishettishingsten Solles tur. Han var också envis och trilskades lite och Ronny ojade sig över att det var jobbigt att böja sig över så små djur. Men han klarade sitt jobb med bravur, såklart, och även Solle travade ut i hagen med fina fötter. Unix mamma, Monika Tabac, stod på tur och hon var som en dröm, lugn och stillsam. Sen till eldprovet....tänkte jag och var beredd på att springa ut ur stallet för att slippa se på. Unix fick stå i en box, Rosie höll och Ronny verkade hans hovar. Ja så enkelt gick det ! FÖRSTA gången ! Och han som bara bott i stallet en vecka drygt. Ronny berömde honom mycket..tyckte han var en "jäkla fin fölunge" och var imponerad över hans temperament. Jag talade om att vi var sååå nöjda med vår "tränare/skötare" som gör ett sånt bra jobb med hästen ! Helt hennes förtjänst ! Glad

Till sist fick kallblodsstoet Soraya Tabac nya skor och även hon travade ut med snygga hovar, redo för utställningen på söndag. 

Vi åt en härlig middag tillsammans och hovslagare Ronny fick matlåda med sig hem. Alla nöjda, alla glada !

                                                  

        ******************************

När vi kom hem var hundarna uppspelta och undrade var vi hade varit sååå himla länge. Jag gjorde iordning hundmaten och medans dom åt berättade jag om vad som hänt i stallet. Dom smaskade i sig maten och funderade på vad jag sa. Kickan, som vanligt färdig först, undrade om "verka hovar" var ungefär som att klippa klor ?

Rätt uppfattat, sa jag och Samanta hickade till. Hon undrade om den där gubben som klippte hästklor hade en jättestor klotång i bilen.....Nej, sa jag och beskrev hans "verktygslåda". Giffe, alltid sist med maten, slutade tugga. Jag såg hur det plötsligt gick upp för honom vad dom stackars hästarna fått genomlida. Han själv fullkomligt AVSKYR att klippa klor. Siv och Chimmy som inte alls är besvärade av kloklippning, tyckte ämnet var ointressant och gick ut i trädgården på en pinkrunda. Dom andra följde mig i hälarna till soffan i TV-rummet. "- Stackars hästarna.." sa Giffe och Tim som inte ännu är så erfaren på området, undrade varför. Kickan påpekade att det skulle han nog bli varse den dagen någon skulle råka klippa FÖR långt så klon börjar blöda....jääääättemycket blod blir det !

Hon hoppades att hon skrämt upp honom lite men Tim, som ännu bara har en liten hjärna, sa bara "- Va e blod ?"

Kickan suckade. Samanta fattade inte varför dom var så upprörda. "- Tänk så mysigt för hästarna när den där kloklippargubben satte sig i soffan med hästen i knät och sen gav den godis !" Giffe stönade..."SÅ gör han inte ju !"

Jag blinkade åt Giffe, klappade Samanta på huvudet och sa att hon hade helt rätt...hästarna fick varsin jättestor godis av den snälla hovslagaren. En morot ! Då sa Tim "- Va e morot ?"  Då var ämnet slutdiskuterat, tyckte jag och motade ut alla hundar genom ytterdörren.  Jag får väl bjuda dom på morötter...imorgon !

 

  monika  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gaby - 1 december 2010 16:19

1:a december och äntligen har jag blivit ren ! Jaaa, inte en sån med horn utan ren i synonym med osmutsig, tvättad ! Nu kan naglarna få växa och vara lite långa, för det går ju INTE när det är trädgårdssäsong....Jag tillhör dom som vill gräva och kra...

Av Gaby - 30 november 2010 22:15


  Idag är det 71 år sedan det Finska vinterkriget startade. Så länge sen, men det finns fortfarande människor ibland oss som minns...som VET, hur det var. Jag har träffat flera av dom under mina år men den viktigaste är min egen Far. Han är snar...

Av Gaby - 22 november 2010 09:09

    Här i huset är det löptikarnas paradis...eller egentligen HANhundarnas paradis ! 3 tikar löper och hanarna är alldeles stolliga. Vilken tur att det inte är på samma vis med oss människor....tänk på Lidl i Tyskland var menstruerande anställda...

Av Gaby - 14 november 2010 08:13

Denna artikel fick jag på FB, är på engelska från USA men är precis lika aktuell för Sverige ! Läs och begrunda...! Veterinarian speaks out on "hybrid vigor", cross breeds and Westminster   av Karen Susan Kearney kl. den 14 septembe...

Av Gaby - 15 oktober 2010 11:43


Ja nu är det ju inte nån solresa som jag återvänt från, ingen skidresa bland fjälltoppar och inte heller från nån vinresa i södra Frankrike...tyvärr. Nej det är semester från bloggandet som jag nyss bestämde skulle upphöra...Det var ju ett tag sen ja...

Ovido - Quiz & Flashcards