Alla inlägg den 4 september 2009

Av Gaby - 4 september 2009 21:49

Septembermånen kastar sitt bleka sken över trädgården ikväll och hundarna ser spöken överallt i buskarna. Det har regnat hela dagen men dagen livades upp av kärt besök av goa vänner. Vi lämnade över lite priser som ska vara på Riesenschnauzerklubbens inoff. på söndag till Lisbet och Janne, Kennel Explosiv. Lisbet är en klippa när det gäller ALLA frågor om träning av hundar. Hon har varit aktiv med sina PoS Riesen sen urminnes tider och på senare år även med Dvärgar. Jag återkommer alltid till henne med frågor av allehanda slag när det gäller hundarna...parning, valpning...ja allt !Jag har sett henne ta i hundar som varit hemliga och misstänksamma och efter en stund dyrkas hon som en gudinna, av dom ! Cecar Milan, släng dig i väggen !

                                                  
**********

Senare på dagen dök Rosie och Pier, Midnight´s kennel, upp och jag kunde överlämna en present som en liten extra tacksam tanke för att dom var hundvakt åt halva vår hundflock i somras. Vi hann också planera för utställningarna i höst. Rosie är en människa som sprider glädje omkring sig !

Hundarna älskar henne och hon har alltid en hand över för att stryka en hund eller katt över ryggen. Också full av erfarenhet av de flesta djur, då det ingår i hennes arbete och för att det finns djur av väldigt många arter hemma hos henne och Pier. Jag har t.ex aldrig sett en sån lydig gris som Rosies Ulla ! Och då ska ni veta att Ulla är stoooor...som en Folkabuss ungefär....och Rosie är liten. Underbara, härliga människor !

                                               ***********

Sist men definitivt inte minst vill jag berätta om Siv, Kennel Boromir. Hon bor här strax intill, 1 km ungefär, i ett litet hemtrevligt hus fullt av Lundehundar och en Bullterrier. Hon älskar sina hundar högt och är mycket noga med hur dom mår och vad dom kan tänkas behöva för stunden. Dom har en enorm kontakt och hon har verkligen förstått urhundarnas speciella väsen. När vi pratar om Lundehundarna känner jag igen mycket av Samantas klurigheter och Siv skrattar igenkännande ! Lundehundar står absolut numera på min lista över favoritraser ! Har ni sett deras blick ? Titta noga nästa gång ni har turen att få se en...fantastiska !

                                                 ***********

Tim har lyckats doppa skägget i en färgburk ! Han nådde precis över kanten när han skulle lukta lite nyfiket. Precis så att skägget blev doppat ! Dom andra hundarna, ja allra helst Samanta, skrattade så mycket att dom låg och höll sig om magen. "- Moooahahaha ...va löjlig han ser ut ! " skrek dom allihop och Tim tittade på mig och undrade vad som hänt. - Kom lilla Tim ska jag torka skägget, sa jag, och Tim som är en duktig liten valp kom emot mig...det var bara det att han efter 5 steg fick syn på kattungen Kråkan under en stol...."- Kattkusin !!" skek han glatt och rusade in och tog nacksving på katten. Kattkusin är svart i vanliga fall....numera med ett litet vitt krås i nacken. Och Tim hade i stort lyckats bli av med all extra skäggfärg. Samanta och gänget hade redan skrattat sig medvetslösa och jag fick fånga in Kattkusin för att få bort det värsta.

- Imorgon ställer jag färgburken på en stol ! sa jag högt för mig själv, men innan meningen var sagd till punkt, hade Tim doppat skägget IGEN ....!

Men då var Kattkusin utom synhåll och ingen av dom andra hundarna skrattade längre... jag hörde bara mammorna sucka: "- Jobbiga unge...!"

Ovido - Quiz & Flashcards