Direktlänk till inlägg 25 september 2009

Frostnatt och vita älgar !

Av Gaby - 25 september 2009 20:45

Natten till idag hade vår trädgård sin första frostnatt för den här hösten. Det är nu man ska ha en husbil, packa alla inneboende här och dra till varmare trakter....Hallå vi kommer tillbaka till påsk ! Men nu är det ett så omöjligt uppdrag att det inte ens är att fundera på...så stora husbilar finns det inte....tror jag ? Eller finns det med inbyggd kennel, hönshus och växthus ? 

Idag fick vår lilla halva häst sitt slutgiltiga namn, Unix Tabac heter han nu ! Lägg det på minnet gott folk...snart svischar han förbi på en travbana, någonstans i Sverige...sanna mina ord !

Hundarna och jag tog som vanligt en skogspromenad idag och kunde givetvis inte låta svampkorgen stå hemma. Samanta sprang som hon brukar i stora lovar medans Griffongänget följer mig i hälarna. Helt plötsligt hörde vi Samanta skälla.."- Hjälp, hjälp ! Mamma !"  Mitt hjärta slog dubbelslag medans jag halvsprang åt Samantas håll. Griffonerna blev uppspelta och oroliga och Siv ropade "- Samanta va e de för nåt !?" Samanta kom emot oss och skrek att det stod en älg på ängen. Hmm, tänkte jag, hon har aldrig sett en älg.... Mycket riktigt, på ängen, BAKOM elstängsel stod grannens vita, ädla halvarab...ja en HÄST alltså ! Alla skrattade för fulla muggar men Giffe-Piffe drog en snabblektion om att vita älgar var ganska sällsynta och att det djuret som stod på ängen är samma som brukar vara i hagen framför huset, alltså fortfarande en häst. Dom vita banden som hästen stod bakom betydde också att det var ett HUSdjur. Alla andra djur springer lösa i skogen.

När vi så småningom kom hem berättade Samanta för lille Tim om upplevelsen. Han lyssnade storögt och Samanta såg viktig ut....tills Tim frågade hur man visste VILKEN sida av elbandet som var hagen och vilken sida som var skogen ..?? Samanta rynkade på näsan och sa "- Dumma unge ! Du fattar ju ingenting ! Du kan ju fråga meeej !"

Tim somnade om utan att fundera så mycket mer över saken och Etnasessan släntrade obekymrat iväg ut genom ytterdörren. Mammas älskade små knasbollar ! 

 

tim  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gaby - 1 december 2010 16:19

1:a december och äntligen har jag blivit ren ! Jaaa, inte en sån med horn utan ren i synonym med osmutsig, tvättad ! Nu kan naglarna få växa och vara lite långa, för det går ju INTE när det är trädgårdssäsong....Jag tillhör dom som vill gräva och kra...

Av Gaby - 30 november 2010 22:15


  Idag är det 71 år sedan det Finska vinterkriget startade. Så länge sen, men det finns fortfarande människor ibland oss som minns...som VET, hur det var. Jag har träffat flera av dom under mina år men den viktigaste är min egen Far. Han är snar...

Av Gaby - 22 november 2010 09:09

    Här i huset är det löptikarnas paradis...eller egentligen HANhundarnas paradis ! 3 tikar löper och hanarna är alldeles stolliga. Vilken tur att det inte är på samma vis med oss människor....tänk på Lidl i Tyskland var menstruerande anställda...

Av Gaby - 14 november 2010 08:13

Denna artikel fick jag på FB, är på engelska från USA men är precis lika aktuell för Sverige ! Läs och begrunda...! Veterinarian speaks out on "hybrid vigor", cross breeds and Westminster   av Karen Susan Kearney kl. den 14 septembe...

Av Gaby - 15 oktober 2010 11:43


Ja nu är det ju inte nån solresa som jag återvänt från, ingen skidresa bland fjälltoppar och inte heller från nån vinresa i södra Frankrike...tyvärr. Nej det är semester från bloggandet som jag nyss bestämde skulle upphöra...Det var ju ett tag sen ja...

Ovido - Quiz & Flashcards