Direktlänk till inlägg 24 september 2009

Kantareller i överflöd !

Av Gaby - 24 september 2009 08:02

Äntligen torsdag ! Ja så tänkte jag när jag vaknade imorse men jag vet inte varför....antagligen ska det hända nåt  som jag glömt bort...hmm, typiskt mej isf ! Jag måste skriva upp ALLT för att ha en chans att komma ihåg någonting. Hundarna är livade som vanligt. Samanta och Tim hörde jag springa som vildhundar fram och tillbaka under mitt sovrumsfönster. När jag tittade ut hade Samanta en mjukis i munnen som Tim försökte komma åt. Samanta sprang bara lite lagom fort så att den lille skulle ha en chans att hänga med, samtidigt som hon ruskade på mjukisen. Tim ropade att hon skulle stanna men hon bara fortsatte i samlad galopp och skrattade retsamt. Giffe-Piffe brukar alltid styra upp eventuella meningsskiljaktligheter så han ställde sig bakom en Shersminbuske och hoppade fram och sa åt Samanta att nu var det väl ändå Tims tur att ha leksaken. Samanta lydde men rusade genast hem för att klaga hos mamma. "- De e faktiskt min mjukis ! JAG fick den av tant Siv !" gnällde hon. "Ja men lilla gumman, Tim är mer valp än vad du är nu....kan inte det vara lämpligt att han får låna den lite ?

 Du som snart ska åka på utställning och tävla i JUNIORklass !" försökte jag. Det tog skruv...nu går hon omkring här och är mallig för att hon minsann INTE längre tävlar i valpklass på utställning ! Från kökssoffan hörde jag henne säga till Tim när han gick förbi att "- Du FÅR den där av mig ! Jag är inte valp längre....jag är junior !" Och ingen är gladare än Tim....tills leksuget blir för stort hos Etnajunioren och hon kräver tillbaka leksaken...jojo...jag vet nog hur det brukar gå till..!

Idag ska vi ta en sån där härlig svamplockartur i skogen, tror jag. Himlen är alldeles blå och skogen är alldeles full av höstkantareller ! I tisdags var vi ute i skogen med Sara och Henrik som våndades över att vi var tvungna att lämna massor av svamp "bara" för att alla korgar var fulla, med råge ! Vi förser släkt och vänner i storstan med svamp när det finns ett sånt överflöd. Ibland kommer dom hit och går med oss men för det mesta får dom fryst svamp, förvälld och klar ! Lyxigt va ?! Nästa investering här i huset blir inte nåt med fyra ben...nej det får bli en svamptork ! Jag läste någonstans att  det är ett ännu bättre sätt att förvara svamp. Smaken ska tydligen försämras något av att dom blir frysta.

                                                  


                                                  
      ****************************************

Igår hade vi en riktig hästdag ! Vi fixade och donade i nya selkammaren, hängde upp krokar, satte upp hyllor. Köpte hem foder, dvs en hästransport fylld med hö. För ovanlighetens skull hade jag inte glömt kameran så lite nya bilder på den framtida kriterievinnaren Skrattande blev det också ! Hans slutgiltiga namn blir bestämt på fredag....få se vilket det blir av alla våra förslag..! 

Nu hör jag att hundarna vill ha frukost...vilka tjatmostrar !  Jaja , er ödmjuke tjänare är på väg ! "- OOOOOVE ! Hundarna är hungriga !"  


        


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gaby - 1 december 2010 16:19

1:a december och äntligen har jag blivit ren ! Jaaa, inte en sån med horn utan ren i synonym med osmutsig, tvättad ! Nu kan naglarna få växa och vara lite långa, för det går ju INTE när det är trädgårdssäsong....Jag tillhör dom som vill gräva och kra...

Av Gaby - 30 november 2010 22:15


  Idag är det 71 år sedan det Finska vinterkriget startade. Så länge sen, men det finns fortfarande människor ibland oss som minns...som VET, hur det var. Jag har träffat flera av dom under mina år men den viktigaste är min egen Far. Han är snar...

Av Gaby - 22 november 2010 09:09

    Här i huset är det löptikarnas paradis...eller egentligen HANhundarnas paradis ! 3 tikar löper och hanarna är alldeles stolliga. Vilken tur att det inte är på samma vis med oss människor....tänk på Lidl i Tyskland var menstruerande anställda...

Av Gaby - 14 november 2010 08:13

Denna artikel fick jag på FB, är på engelska från USA men är precis lika aktuell för Sverige ! Läs och begrunda...! Veterinarian speaks out on "hybrid vigor", cross breeds and Westminster   av Karen Susan Kearney kl. den 14 septembe...

Av Gaby - 15 oktober 2010 11:43


Ja nu är det ju inte nån solresa som jag återvänt från, ingen skidresa bland fjälltoppar och inte heller från nån vinresa i södra Frankrike...tyvärr. Nej det är semester från bloggandet som jag nyss bestämde skulle upphöra...Det var ju ett tag sen ja...

Ovido - Quiz & Flashcards