Alla inlägg under december 2009

Av Gaby - 18 december 2009 19:42

 

Ikväll samlades vi och några vänner för att besöka Gårdsjöns Älgpark i Heby. Där skulle det serveras julbord    men först skulle vi åka långvagn efter en Grålletraktor ut i älghägnet ! Kul och annorlunda ! Älgarna var fina och tama och fast vi gärna ville, fick vi inte kliva av vagnarna och kela med älgarna ! Konstigt, tänkte vi men när vi fick se hur älgarna kivades om maten med varandra, med både klövar och horn, kändes det helt ok att sitta i tryggt förvar på vagnen..! Det var ca 14 grader kallt och vi satt inlindade i filtar, supermysigt ! Sen in i stugvärmen där vi njöt av ett dignande julbord där det inte saknades nåt !  Så gott i en mysig, varm, gammaldags miljö. Ett besök vi verkligen kan rekommendera om man vill ha en lite annorlunda Julbords-upplevelse !

Samanta och gänget sniffade misstänkt på oss när vi kom hem och undrade VAD det kunde vara för konstig lukt. När kennelpojken deklarerade att vi hade varit och ätit julbord hemma hos skogens Konung, blev dom jätteimponerade !  Men Samanta kunde inte fatta HUR i hela fridens dar vi kunde åka till Konungens julbord i DOM kläderna ?! "- Mamma ! Varför tog du inte glittertopen på dig ??"    klagade hon och jag försökte förklara att den liksom inte passade för ett besök i skogen..."- I skogen ?!" sa Tim häpet. "- Bor inte Konungen i ett slott ?!" Giffe satt i sin fåtölj och himlade med ögonen och Griffontanterna fnissade glatt. Sen försökte vi klä av oss, mata valparna och sjunka ner i soffan medans Tim och Samanta lekte Hundra frågor. Dom ville veta ifall slottet hade väggar av guld ? Om det var sant att kungen hade en tron med diamanter på ? Om det verkligen var så att kungen fick äta hur mycket kakor han ville ? Kennelpojken och jag bara suckade och dom blev inte tysta förrän jag tog fram deras egen kakburk. Dom åt kex för glatta livet och nu ligger dom små älsklingarna på golvet och river varsin toarulle i små, små, små bitar. Lättroade ?  Mycket...!    


       

Av Gaby - 17 december 2009 13:33

Vi har vår ena bil ute på annons nu..en stor dyr-i-drift bil, BMW 735. Tyvärr blir vi nerringda av unga killar    som hoppas och tror att dom har råd med en sån bil...hallå bara försäkringen för en ung förare är närmare 1000 kr..i MÅNADEN ! Bilen drar 1,3 l bensin PER MIL !  Dom flesta blir jätteförvånade, tackar för upplysningen men tar sen sitt förnuft till fånga. Bilen i sig är gammal men i oerhört fint skick och inte dyr i inköp, har "klara" papper från besiktningarna och är en upplevelse att köra och åka i. Jag tror att en ny sån bil kostade över 600.000 !  Ja du hör ju...I love the car, men den måste, efter mycket tvekan, säljas bort.

Vi välkomnar självklart alla seriösa köpare och nu är det faktiskt en man på väg hit för att kolla. Han talade varmt om just den här BMW modellen, på telefon, så vi får väl se vad han säger om vår kära "Korven" !    

Vår egen son hade ju mer än gärna bytt sin snåla Fiat mot denna men även han har räknat efter att han inte skulle ha råd att tanka !

**************************************************


****************************************


Jag har ju bestämt, enväldigt, att vi ska ligga i ide nu till Mars ungefär...det var det ju ingen annan som tyckte....hmm     Ja en timme eller så, under den stora mysiga fleecefilten, kan alla ligga nerkurade och sova, men sen spritter det i dom små hundbenen, och alla ska upp igen. Alla utom Siv..hon är den värsta sjusovarhund jag träffat på ! Hon ligger alltid kvar i sängen och brukar masa sig upp nån gång mitt på dagen. Hon och jag skulle lätt kunna boa in oss över vintern !   Idag var det meningen att vi skulle ut och julshoppa men så blev det inte, jag får fixa det i helgen istället, "jättekul" !  Eftersom det är tänkt att vi skulle hälsa på Farfar i helgen, i Stockholm, föreslog Ove glatt att vi kunde shoppa i City..smart, sa jag...HUR många människor är ute och julhandlar i Stockholms city, sista helgen före jul, tror du ?!    "- Oj de e nog måååånga !" sa Ove men menade att det blir kul ändå...."- Kom igen lantis !" skrek han och så var jag övertalad !  Lilla Tim har växt på sig ordentligt, han är matglad till skillnad från sin kräsna Far. Giffe-Piffe äter bara ibland, i bästa fall. Han ratar det mesta och jag har i desperation låtit en veterinär kika in i munnen på honom, på tänder och sånt, utan att hitta nåt. Jag har handmatat honom med rent, rått kött och ja han äter det...ett tag. Han är fullkomligt hopplös ! Men oj vad jag älskar den knäppa hunden !

Man skulle ju kunna tro att en sån diva som Samanta skulle vara kräsmagad, men inte. Hon smaskar i sig det ena med det andra med liv och lust. Jag låter aldrig mina hundar "stressäta", dvs stå med skålarna nära varandra och få konkurrens om maten, tro mig jag har testat även den metoden med Giffe....men han är en sån gentleman att han stiger åt sidan ifall nån vill smaka på hans mat, och jag är tillräckligt blödig för att inte låta honom "stå sitt kast" och vara utan mat. Summan av kardemumman är iaf att jag är GLAD åt att inte Tim har anammat Giffes anorexi !  Jag hör nu att min kombinerade kennelpojke-butler har börjat fixa lite med maten...kanske vi skulle byta matvanor Giffe-Piffe och jag ...om jag knaprar på hundmatskulor och han käkar lövbiff, tja vem vet...kanske vi båda skulle tjäna på det...ja du vet precis vad jag menar !   


 






Av Gaby - 15 december 2009 22:27

Vilken näpen liten kattunge !     


Av Gaby - 15 december 2009 12:50

       Så kom den då till slut..snön. En del har sett fram emot den med stor förväntan och andra ( läs "Gaby" ! ) med bävan och avsky. Japp, så är det ! Jag avskyr snö och vinter ! Hatar svårframkomliga bilvägar och stigar i skogen. Hatar att vänta på plogbilen innan man kan ta sig vidare ut i civilisationen från hemmet. Hatar att allt blir blött och kallt, mina växter därute fryser och alla våra fåglar tvingas vara inomhus. Ja, ja jag SKA flytta till Spanien en vacker dag, vänta bara...  

Hundarna tyckte det var så lagom kul imorse...Tim tog ett skutt baklänges när jag öppnade dörren imorse "- VA !? Va e de här ??!" sa han förskräckt. "-De e snö." sa Giffe torrt åt sin son när han passerade honom på väg ut. "-Vinter !" ropade Samanta som hade ett svagt minne av liknande väder från sin tidiga barndom..ja hon är ju född i januari..! Jag såg hur dom skuttade runt ute i den djupa snön och faktiskt hade riktigt kul. Fast inte dom äldre hundarna...dom gick i rad efter varandra i upptrampade spår som Kennelpojken gjort tidigare. Sen blev det stopp när nån skulle kissa och dom andra fåntrattarna stod i kö efter och väntade ! Efter bara en liten stund stod dom allihop, inklusive två katter, på trappan och krävde att få komma in. Jag undrade om det inte var roligt att leka i snön och alla utom en skrek "Nej !"

Tim sa att han gärna kunde vara ute hela dagen och leka men när Giffe påpekade att då fryser pillen på magen ihjäl, och ramlar av, ändrade han sig.

Så skoj att få in alla hundar med pälsarna fulla av snökockor !  Jättekul....  

Samanta frös lika mycket som en vinthund, sa hon och insisterade på att få ha sin myspyjamas på sig nästa gång hon skulle gå ut. Behövs inte alls, sa jag...nu får ingen gå ut förrän tidigast i Mars 2010..så det så !


 

Av Gaby - 15 december 2009 11:42

 

Av Gaby - 14 december 2009 11:12

En elak magbacill härjade här hos oss i helgen, två av dom andra i flocken fick också magsjuka men nu har alla kvicknat till och tur är väl det...sju hundar med magsjuka hade ju inte varit så himla kul ! Inte ett ord yppades om Luciafirande, jag tyckte det var liiite onödigt att vi skulle hålla på med det också mitt upp i alltihop. Samanta hade givetvis ÄLSKAT att få agera Lucia, ja herre gud eftersom hon är en Cirneco från Sicilien hade ju det bara varit självklart ! Och Tim hade passat jättbra i en dumstrut...eh, jag menar stjärngossestrut    !  Det blev inte ens någon Lucia på TVn för våran del i år. Alla sov, utmattade efter nattens kräkande. Kennelpojken sov nästan med en rulle papper i handen, redo att skutta upp vid minsta hulkande ljud. Han är duktig han ! Mirja, Han kan visa din ovilliga kennelpojke lite tips och trix om hundsköteriets ädla konst   ! Men mig veterligen, så borde ju din kennelpojke ha lika lång erfarenhet av branschen, som min..!?  Han kan ringa om han vill, så kan dom diskutera saken..  ..eller nåt...

Samanta är lite purken över att vi glömde bort att köpa CDn med BIS-sången, när vi var på mässan. "- Mammas lilla hjärta, du var så sjuk att vi fick skynda oss hem ! Vi köper den sen !" försökte jag trösta. Dom andra hundarna var mest besvikna över att det inte hade kommit hem några extra godsaker, från mässan. Det hade nämligen jag också lovat...  . På torsdag ska jag, Rosie och Marie ut och julshoppa..DÅ ska jag inte glömma godiset !

Våra egna små stjärnor Paris och ( numera ) Pixi är så söta ! Äter hundmat och kissar på tidning, så duktiga ! Lilla Paris är en riktig tuffing, går sina egna vägar och är nyfiken på allt. Pixi är lite mer tillbakadragen, men jag ser hur glad hon blir när jag ropar på henne och då kommer hon skuttande. Lustigt att se deras olika karaktärer som kommer att ändras och formas, till viss del av deras omgivning, medans dom växer upp. Så viktigt att dom har det lugnt och tryggt när dom börjar upptäcka världen. Snart är det dags att få springa med dom andra på nya äventyr i köket och upptäcka nya fenomen, som olika ljud t.ex ! Spännande...

Här följer lite bilder på 4-veckors sötisar !


 


 

 

 

   

Av Gaby - 12 december 2009 14:48

Imorse åkte vi till SKKs utställning i Sthlm. När vi kom fram hade Samanta kräkts i buren och det var konstigt. Har aldrig hänt förut. Väl på plats la jag in Samanta i buren så att hon skulle få vila. Jag stod och pratade med en trevlig man som hade en Tjeckisk varghund i kopplet. Mycket imponerande hanhund, så vacker ! När jag kom tillbaka till "vår" plats hade den lilla Sessan kräkts lite IGEN !   Nu började jag bli lite orolig..men Samanta viftade lite på svansen så jag tänkte att det kanske blir ok trots allt. Plötsligt började Faraohundarna bli klara och det var dags för Etnorna. Samanta    igen.....Hanen (Samantas bror !) gick in, visade sig fint men fick en 2a och blev utvisad ur ringen. Domaren tyckte han var FÖR stor...ok, Samantas tur ! Hon visade sig inte alls bra, huvudet sänkt och stod och darrade och mådde pyton. Även hon fick en 2a. Fy vad dåligt samvete jag fick för att jag trots allt visade henne !! Stackars mammas lilla vän ..  ! Sen hade vi knappt hunnit ut ur ringen förrän Samanta bajsade en stor pöl diarré !  Ojojoj, vad hon tyckte det var jobbigt...bajsa inomhus...det GÖR man ju bara inte ! Kennelpojken fick rusa efter en städpatrulltjej som hade full förståelse för vad som hänt, ( tvärtemot vad några näbbiga Chihuahuatanter hade..   ) och vi hjälptes åt att städa upp. Så hastigt och olustigt packade vi våra saker och åkte hem igen. Så synd, vi hade tänkt mingla med massor av goa vänner som också fanns på plats, men så blev det nu inte. Och jag ångrar SÅ att jag inte insåg och förstod HUR dåligt min lilla Etnasessa egentligen mådde...lilla gumman som egentligen tycker det är roligt ! Men alltid lär man sig nåt nytt... Nu ligger hon nerbäddad under sin fleecefilt tillsammans med Chimmy.  Tim tjatade och frågade efter prisrosetten men Samanta bara muttrade att den låg i väskan. "- Mamma jag vill se !?" sa han entusiastiskt och hoppade upp och ner. - Lilla gubben, det blev ingen rosett ! sa jag och viskade i Samantas öra "- Förlåt min vän ! Vi tar en rosett nästa gång, eller hur ?!" och den gudomliga lilla hunden la huvudet i min hand, gav mig en puss på kinden och jag visste att jag var förlåten.   


 

 


Av Gaby - 11 december 2009 17:11

Samanta bad mig skriva ner en sak till Tim...det skulle han ha på väggen ovanför sin lilla säng, tyckte hon...hmm, tänkte jag och hämtade papper och penna. "- Ok shoot !" sa jag och så här blev det :

1. Om jag tycker om det så är det mitt.

2. Om jag har det i munnen så är det givetvis mitt.

3. Om jag kan ta det ifrån dig så är det absolut mitt.

4. Om jag hade det före dig så är det såklart mitt.

5. Om jag tuggar sönder det så är alla bitar mina.

6. Om det ser ut som mitt så är det verkligen mitt.

7. Om jag såg det först så är det mitt.

8. Om du leker med en grej och lägger det ifrån dig så är det automatiskt mitt.

9. Om det har blivit mitt så kan det aldrig mer bli ditt igen.

10. Men om det går sönder eller är tråkigt, DÅ är det ditt !      


Jag förklarade för den lilla Etnasessan att det verkligen inte är särskilt snällt att sätta upp en sån deklaration på väggen...stackars lilla Tim, han blir ju ledsen ! Samanta tänkte efter...och bestämde sig sen för att vänta till efter jul...hon hade ju hört att man ska vara snäll för att få julklappar. Hm, undrar hur många hon räknar med att få...?!   

Idag hälsade vi på hos en kär vän, Lisbeth med sina Riesenschnauzers och dvärgar. Jag passade på att få lite tips om hur jag ska träna sakletning med Samanta, av ett proffs. Samanta tycker om att använda näsan så jag tänkte att vi skulle ta tillvara eventuella talanger...

Ikväll packar vi väskan med....tja, ett koppel och lite godis, och imorgon sticker vi till Stora Stockholm ! Yippi, dogshow igen !  Det ska bli så kul ! Samanta kräver att vi ska köpa CDn med "BIS-sången" och det måste vi ju då . Vi ses väl där och slåss om pokaler och rosetter ?!    


 


Ovido - Quiz & Flashcards