Alla inlägg den 31 december 2009

Av Gaby - 31 december 2009 10:17

              Så är det då äntligen årets sista dag...snön ligger fortfarande djup och det är -7 grader ute. Den här kvällen är en fasa för många hundar och hundägare...jag tänker då såklart på skotträdda hundar. Min allra första EGNA hund som jag fick när jag var 9 år, en Västgötaspets, var skotträdd. Sen dess har jag ägt många hundar av flera olika raser, alltid flera hundar samtidigt och INGEN av dom har varit skotträdda. Tur ? Ja kanske, fast också en vilja att låta hundarna vara med överallt och tidigt "vänja" sig vid alla möjliga situationer och ljud. Jag vet att det finns känsliga hundar även hos de allra skickligaste hundmänniskorna och att dom har det svårt och aldrig kan "vänjas" vid pangande ljud.    Jag hörde Anders Hallgren ( "hundpsykolog" ) på TVn tidigare idag säga att man skulle sätta fetvadd i hundöronen, sätta hunden i en bur, täcka med filtar och parkera sig själv OCH hund-i-bur i badrummet med radion på ! Det absolut lindrigaste och humanaste för hunden måste väl ändå vara att be veterinären skriva ut ett lugnande piller ?!    Den metoden skulle jag absolut använda om jag hade en skotträdd hund...

Vi bor ju på landet  utan grannar särskilt nära. MEN tillräckligt nära för att fyrverkerier både kan ses och höras. Själva köper vi aldrig smällare och raketer.

Här hemma finns nu två unghundar som aldrig sett ett nyårsfirande...återstår att se om också dom påverkas av dom lugna, orädda hundarna och låter natten gå förbi utan att bry sig. Fast....känner jag Samanta rätt kommer hon bli oerhört facinerad och vilja ha fyrverkerier mycket oftare !

Så krama era hundar, fira ordentligt och ha ett riktigt Gott Nytt År !    


     


Ovido - Quiz & Flashcards