Direktlänk till inlägg 20 december 2009

Tomten i shorts !

Av Gaby - 20 december 2009 16:32

Det är "bara" -5 grader idag, till skillnad från dom senaste dagarna som varit onödigt kalla. När det börjar närma sig -20 grader funderar jag på om det inte egentligen finns ett förbud för människor att vistas i så kall miljö...?! Om inte så tycker jag att det är dags nu ! Jag står först i kön för förflytting söderut !    

Eftersom det snöade inatt IGEN var vi tvugna att skotta fram lite av vår trädgård igen. Samanta hittar iskakor som hon glatt springer omkring med, i munnen.  Tim hoppar i snödrivorna och Griffontanterna går i gångarna där dom slipper pulsa i snö !

När den lilla Etnan väl kommer in igen är öronen och ovansidan av nosen, alldeles röda och kalla. Hon lägger tassarna i mitt knä så jag ska värma dom...raringen !

Tim ser ut som en snögubbe och kan  inte förstå varför han måste stanna kvar i hallen några extra minuter, för att all snö ska ramla bort. "-Hallå ! Glöm inte mig här !" ropar han och Samanta kikar över grinden och deklarerar att det har vi minsann redan gjort..."-Du får sitta där HELA natten !" säger hon retsamt och jag måste gå och släppa in honom när han börjar sucka tungt och misströsta över sitt öde...  

Saras hund, Bessi är här på lite jullov eftersom Sara ännu inte hittat någon permanent hundvakt i Tierp. Isak och Bella talade nyss om att dom tänker fira jul hos Bellas farmor och Sara var fortfarande tveksam till om hon skulle hinna hem. Emma har ju för tillfället liiiite långt att åka så hon stannar där hon är, över julen ! Hela släkten är hembjuden till Alexandra ( systerdotter ) i hennes "nya" hus. Perfekt, för det ligger bara ca 3 mil härifrån...vi kan ju inte vara hemifrån så länge pga valparna. När släktens barn var små, samlades vi alla här hos oss vid juletider...Tomten kom alltid gåendes över gärdena och huset var pyntat och fullt med glada , mätta människor ! Tiderna förändras, nu är det inte längre självklart att träffas här...alla barn växer upp och vill vara på andra ställen och vi "gamlingar" försöker få ihop våra varma kramar hemma hos än den ena, än den andra ! Förhoppningsvis blir det andra bullar när mina egna barnbarn anländer med storken...vilken jul dom ska fira hemma hos mor/farmor & mor/farfar...annorlunda iaf...vi ska ju ägna oss åt att plocka apelsiner i vår egen trädgård och sitta i skuggan och sörpla på nåt gott att dricka..julmust t.ex ! Sen ska vi titta på när tomten kommer i shorts, på cykel, nerifrån den dammiga grusvägen, rundar hibiscusbusken och parkerar bredvid kaktusarna....!

Härliga tider !     


   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gaby - 1 december 2010 16:19

1:a december och äntligen har jag blivit ren ! Jaaa, inte en sån med horn utan ren i synonym med osmutsig, tvättad ! Nu kan naglarna få växa och vara lite långa, för det går ju INTE när det är trädgårdssäsong....Jag tillhör dom som vill gräva och kra...

Av Gaby - 30 november 2010 22:15


  Idag är det 71 år sedan det Finska vinterkriget startade. Så länge sen, men det finns fortfarande människor ibland oss som minns...som VET, hur det var. Jag har träffat flera av dom under mina år men den viktigaste är min egen Far. Han är snar...

Av Gaby - 22 november 2010 09:09

    Här i huset är det löptikarnas paradis...eller egentligen HANhundarnas paradis ! 3 tikar löper och hanarna är alldeles stolliga. Vilken tur att det inte är på samma vis med oss människor....tänk på Lidl i Tyskland var menstruerande anställda...

Av Gaby - 14 november 2010 08:13

Denna artikel fick jag på FB, är på engelska från USA men är precis lika aktuell för Sverige ! Läs och begrunda...! Veterinarian speaks out on "hybrid vigor", cross breeds and Westminster   av Karen Susan Kearney kl. den 14 septembe...

Av Gaby - 15 oktober 2010 11:43


Ja nu är det ju inte nån solresa som jag återvänt från, ingen skidresa bland fjälltoppar och inte heller från nån vinresa i södra Frankrike...tyvärr. Nej det är semester från bloggandet som jag nyss bestämde skulle upphöra...Det var ju ett tag sen ja...

Ovido - Quiz & Flashcards