Alla inlägg den 18 januari 2010

Av Gaby - 18 januari 2010 19:50

Denna morgon föll snön från himlen och både hundar och jag hajade till i dörröppningen. "-Nej ! Inte mera nu !" sa vi alla i kör och lilla Santos Spindelben huttrade till  i sin lilla mysdress.  Men alla skuttade , nåja, ut iallafall och Samanta stack som vanligt iväg för att kolla in rönnträden. Hon har ju tagit som sin uppgift att räkna Starar och Koltrastar som hänger här i trädgården. Jag står i fönstret bakom Porslinsblommans långa rankor, och kollar i smyg. Hon smyger fram o spanar intresserat på dom små fjäderfäna , stelnar som en Pointer och jag ser bara en darrning i bakbenen. Plötsligt får fåglarna syn på henne och flyger ca 30m till den jättestora Coloradogranen. Samanta springer efter i raketfart, hukar sig under den stora granens djupa, långa grenar och sen smyger hon igen. Tills fåglarna får syn på henne igen och flyger tillbaka till rönnen, och sen.....ja ni fattar ! Jag låter Samanta hållas...jag ser ju att hon "jobbar" med både knopp och kropp !

Hennes fågelintresse verkar, än så länge, begränsas till dom vilda arterna. Hon går med mig in i fågelhuset när jag matar, ja allihop gör det förresten, och undulater och parakiter flaxar omkring men hundarna reagerar knappt. Vi matar getterna med hö och alla hundarna står i kö för att mötas nos mot "nos" ( på en get ??) med get-tanterna i stallet. Men idag när det var dags för inspektion av hönshuset, då slank Samanta med mig IN till hönsen. Dom kacklade lite oroligt men jag såg i ögonvrån att det inte var nån höna som såg frestande ut i hennes ögon. Hon stack iväg ut igen när jag kom på det : En död mus !! "-Samanta kom tillbaka !!" skrek jag och den lilla Etnasessan vände och kom tillbaks. Jag såg att hon hade nåt i munnen. "- Äckligt ! skrek jag alldeles förskräckt över att hon lockades av att äta sånt ! Det har jag aldrig sett förut, bara Griffoner äter ju sånt !     "- Äckligt ??!" sa Samanta och spottade ut...ett ägg ! Hon fullkomligt älskar ägg men har aldrig fått tillfälle till att plocka ett själv. Jag tog ägget, vi skyndade oss in och sen fick hon njuta av ägget, utan skal, knäckt i en skål. Va bra...till våren ska jag lära henne plocka ägg ur värpredena, hönsen  brukar ju inte lägga ägg på golvet ! En tillfälle som Samanta inte kunde missa bara !

Valparna får en äggula att dela på varje morgon i matren och det uppskattas. Men att mata Griffoner med råa ägg är ett kletigt göra...gissa om skäggen blir "fina" !

   

För dig som är intresserad kan jag berätta att hönsen är av raserna Sussex och Gul Orpington....suveräna värpare året runt !    

Ovido - Quiz & Flashcards