Direktlänk till inlägg 6 februari 2010

I vindkraftverkens skugga ?

Av Gaby - 6 februari 2010 17:39

Här hos oss vill ett företag bygga vindkraftverk. Fyra stycken, 150 m höga. Jag som är barnsligt förtjust i vindsnurror ryckte på axlarna och sa att "dom e ju fina...och vindkraft e ju bra för miljön !". Vindkraftbolaget Eolus Vind AB ska hålla ett informationsmöte med oss som bor nära, i nästa vecka, och jag såg till att anmäla oss båda till evenemanget i bygdegården. Allt frid o fröjd, tänkte jag och hade väl egentligen inga frågor kring det hela...förrän ikväll. Kennelpojken kom in med ett blad som låg i postlådan.."Till våra grannar som bor och arbetar i en radie av 3 km från de planerade vindkraftverken ", stod det. Jag började läsa...och insåg att jag vet ingenting om vindkraft ! Men på bladet fanns en massa länktips som jag genast googlade på...och jag blev mer och mer rädd och förskräckt ! Slagskuggor, blinkande ljus, buller, av-isning, havererade propellrar, sänkt fastighetsvärde......  

Plötsligt inser jag att jag vill inte ha ett sånt vindkraftverk till granne, ännu mindre 4 st. Lika höga som Kaknästornet och med en propellerradie om 90 meter ! Att sen många tycker att dom är fula och förstör landskapsbilden...tja, som sagt jag tycker dom är fina ! Men kolla bara in filmen om skuggorna som kan bildas...det kan ju skrämma livet ur både folk och fä ! Att det sen kan slungas stora isbitar från dom snurrande vingarna, eller rentav DELAR av propellern, låter ju inte heller särskilt trevligt...allt sånt har jag bara inte tänkt på !    Så det ska bli mycket intressant att gå på mötet på onsdag och kanske få en del av dom tusen frågor som nu finns, besvarade.

            ***************************************

Nu när det äntligen införskaffats en snöslunga till hushållet, har hundarna fått massor av små gångar, som en jättestor labyrint, i trädgården. Jag tar hela flocken med mig och går runt, runt...ja det är ju mest för valparnas skull förstås, dom tycker det är jättespännande ! Dom andra knallhattarna följer också med på rad och tycker att det är riktigt intressanta utflykter vi gör i trädgården...jag menar, det ser ju helt annorlunda UT iaf, med ett tjockt snötäcke överallt...!

Lite trimning av dom små har jag också hunnit med, till deras förtret. "-Aj mamma du luggas juuu !" skriker dom och dom andra "trimhundarna" ställer inte upp och hjälper till när mamma är på trimhumör...då gäller det att hålla sig undan ! Samanta däremot sitter gärna och tittar på...kanske lite skadeglad...jag hör henne fnissa lite i smyg...  

Imorgon ska vi ta en tur till Askersund..ja inte för att den platsen bjuder på så mycket sevärdheter utan för att möta vännen Mia där. Hon är på besök i närheten och vi ska träffas och "byta" hundar med varann ! Samanta har redan deklarerat att hon minsann ska följa med, hon VET nämligen att det brukar vara utställning i Askersund och är ganska säker på att det är just imorgon...!




 
 
Mirja

Mirja

7 februari 2010 00:11

Nu är du så där duktig igen... Bloggar varje dag, jag som knappt bloggar varje vecka

http://aspbackarnasblogg.bloggagratis.se

 
susanna55

susanna55

9 februari 2010 22:29

Ja det är mycket man inte vet..Jag har också alltid tyckt att dom är vackra, och står som stolta symboler för en svensk miljövänlig uppfinning. Men,,det kanske inte är så!

http://susanna55.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gaby - 1 december 2010 16:19

1:a december och äntligen har jag blivit ren ! Jaaa, inte en sån med horn utan ren i synonym med osmutsig, tvättad ! Nu kan naglarna få växa och vara lite långa, för det går ju INTE när det är trädgårdssäsong....Jag tillhör dom som vill gräva och kra...

Av Gaby - 30 november 2010 22:15


  Idag är det 71 år sedan det Finska vinterkriget startade. Så länge sen, men det finns fortfarande människor ibland oss som minns...som VET, hur det var. Jag har träffat flera av dom under mina år men den viktigaste är min egen Far. Han är snar...

Av Gaby - 22 november 2010 09:09

    Här i huset är det löptikarnas paradis...eller egentligen HANhundarnas paradis ! 3 tikar löper och hanarna är alldeles stolliga. Vilken tur att det inte är på samma vis med oss människor....tänk på Lidl i Tyskland var menstruerande anställda...

Av Gaby - 14 november 2010 08:13

Denna artikel fick jag på FB, är på engelska från USA men är precis lika aktuell för Sverige ! Läs och begrunda...! Veterinarian speaks out on "hybrid vigor", cross breeds and Westminster   av Karen Susan Kearney kl. den 14 septembe...

Av Gaby - 15 oktober 2010 11:43


Ja nu är det ju inte nån solresa som jag återvänt från, ingen skidresa bland fjälltoppar och inte heller från nån vinresa i södra Frankrike...tyvärr. Nej det är semester från bloggandet som jag nyss bestämde skulle upphöra...Det var ju ett tag sen ja...

Ovido - Quiz & Flashcards