Alla inlägg den 11 februari 2010

Av Gaby - 11 februari 2010 11:10

Häromdagen hade vi fiiiint besök ! Samantas uppfödare/ min vän Carina kom på besök med lilla IGvalpen Toffee och lite större Etnavalpen Zäta i släptåg. Alla hade jättekul ! Santos blev dökär i Toffee och Samanta lekte vilda lekar med lillsyrran sin. Pixi och Sunny blev lite vimsiga där ett tag innan dom fattade att det var TVÅ Italienare och TVÅ Etnor i huset plötsligt...och plötsligt blev allt bus dubbelt så roligt ! När jag och Carina till slut slog oss ner i soffan somnade alla utom Zäta runt omkring oss. Zäta tjatade lite att hon var trött men hittade verkligen INGENSTANS att sova "- De e fullt överallt !" sa hon missmodigt till slut men då tog Carina upp henne och vecklade ihop henne i sitt knä och hon somnade direkt. Vilken raring !  

När dom hade åkt såg jag att Samanta fått en rispa på ryggen...när hon blev varse det ville hon ha plåster, förband och gärna lite medicin också..."Aj mamma ! De gör så fasligt ont !" klagade hon. Giffe sa att vi nog måste åka till djurakuten och det tyckte Samanta var en bra idé. "Det blir det inget av med...hallå de e ju bara en liten rispa juu !" sa Kennelpojken och jag höll med. Småtjejerna såg lite besvikna ut, dom har kommit på att det är lite kul att åka bil...ja iaf brukar det bli roligt EFTER bilturen...som när dom var på stan och fick gå tvärs över Stortorget. Det blev nästan folksamling...ALLA ville klappa dom söta små valparna !    

          

Igår var vi på ett möte i bygdegården om att eventuellt en Vindkraftpark ska byggas nära där vi bor. Jag som inte visste något om vindkraft googlade lite och hittade mest skrämselpropaganda om det...så jag blev orolig och lite rädd. Hm var det verkligen något vi kunde acceptera att bo "granne" med ? Jag var tveksam...men efter mötet blev jag säker på att det INTE kommer att störa oss.

Först när vi kom in på mötet blev jag helt paff över hur många som var där...mötet var riktat till dom som bor allra närmast den sk. säkerhetsgränsen och det gör definitivt inte alla dom som var där ! När presentatören från företaget Eolus AB påpekade det, skruvade folk på sig men ingen lämnade mötet. Tre män från kommunen var där , bl.a en energiexpert. Lokaltidningen givetvis ja och så några grottmänniskor som redan i början av mötet deklarerade att : " Vi ska överklaga ALLT ! Hela tiden !" ! Dom ville minsann inte se några vindkraftverk...herregud dom bor flera MIL härifrån !!    En företrädde Svenskt Landskapsskydd. Han påstod bl.a att Sverige inte importerar "skitig" el och att  vindkraft var ett påhitt som verkligen inte behövdes här i landet..! Man blir ju alldeles matt ! Vilken sten har såna människor bott under de senaste åren ?! Jag passade på att fråga energiexperten om påståendet var sant..? Det var det ju naturligtvis inte, sa han och talade om flera olika felaktigheter som den representanten för Svenska landskapsskydd hade hunnit häva ur sig. Jag tänkte på att en viss person i styrande ställning i Sverige, en gång i tiden påstått att internet bara var ett tillfälligt påhitt...så dumt.    

Jag var ju lite bekymrad över eventuella skuggor, men det visade sig att rotorn kan ställas in så att om det blir besvärlig skuggbildning någon tid på dagen, beroende på var solen står,  kan man slippa den rörliga skuggan iaf. Skuggor behöver man bara tåla max 8 timmar per ÅR, enligt gällande bestämmelser. Det klarar vi. Inget var ännu bestämt, alla tillstånd måste sökas, remisser till Luftfartsverket, Vattenfall  m.m.  Sen ska sodarutrustning ut på slätten för att mäta vindarna i minst 12 månader. Geologiska undersökningar...ja ni ser, det är långt till att själva kraftverken står här och snurrar ! För att inte tala om gänget med mossgubbar, som hittills inte lyckats stänga ett enda vindkraftverk, ska överklaga alltihopa också ! Men det var trevligt att se att kommunen representerades av män i 40- års åldern, moderna människor..!

Så nu kan jag återgå till att tycka att vindsnurrorna i kollosalformat är vackra ! 

   

Ovido - Quiz & Flashcards