Direktlänk till inlägg 4 februari 2010

Livräddning i liten skala.

Av Gaby - 4 februari 2010 19:36


 

Snön har ju bara fortsatt att falla från himlen och alldeles nära vårt hus, inom synhåll vill säga har vi en "kurva" som ser ut ungefär så här : Z . Varje vinter med snö brukar bilar fastna i just dom där tvära vecken, och eftersom Upplandsslätten har sitt högsäte här, driver vägarna igen på nolltid om det finns BÅDE snö och blåst. Igår var det storm...med vågrätt snöfall... ajaj det dröjde inte länge förrän vi hade 5 bilar ståendes utanför husknuten. Kennelpojken hade strax innan bestämt sig för att åka och hämta hundmat, på min avrådan, men han kom ganska snabbt hem igen..."-Ingen idé !" sa han. "-Snövallarna var halvmeterhöga !" Det var det andra som inte observerat så därför stod dom nu fast i snödrivorna. Plogbilen kom till slut och hjälpte till med att både få bilar ur diket och snön bort från vägen. Medans dom jobbade med det föreslog Kennelpojken att jag skulle gå ut och erbjuda dom varmt kaffe till ockerpris...jag kontrade med att han skulle göra ett korttrick eller en liten pantomim samtidigt, men det ville han inte så det blev varken kaffe eller underhållning för dom stackars bilisterna...och om man ser det så, så kanske dom rentav hade tur i oturen..!     


En liten Blåmes bestämde sig idag för att ta en genväg...genom vårat hus. Han förstod inte att det var glasrutor emellan och hamnade med huvudet före, som en liten störtad raket, i en snöhög under fönstret på altanen.  Trots att vi med allehanda medel försökt få fåglarna att fatta att det inte är sååå himla lämpligt att flyga genom fönstrena, händer det då och då iaf. Antagligen ser dom tvärs igenom till ett annat fönster och satsar för fullt.    En del flyger genast iväg igen medans andra får lov att vila ut från hjärnskakning och flyga iväg efter en stund igen. Den lilla kraken som vi fick omhänderta idag fick sig en ordentlig knock, nästan så jag trodde att han dog, och hundarna var mycket intresserade av det lilla tickande livet i min hand. Samanta provade att blåsa på honom och när det inte funkade tryckte hon näsan mot hans lilla rygg i ett försök att starta hjärt-lungräddning. Pixi och Sunny nosade men tyckte inte den lilla fågeln var särskilt intressant..Siv däremot, supermamman, tyckte att jag gott och väl kunde lägga den på hennes mage så skulle hon kurera det lilla livet. Giffe suckade och påminde Siv om att fåglar INTE kan dia, dom har ju näbb ! Santos frågade om han inte kunde få äta upp den som den var, med hull och...fjädrar, men då protesterade dom andra ! "- Äckligt !" ropade Chimmy och kröp ner i sin soffhörna igen för att eventuellt slippa se eländet. Efter en liten stund kvicknade herr Blåmes till, tittade på mig lite uppfodrande och sa "- Släpp ut mig !"

Jag öppnade handen utanför altandörren och han flög upp i en av björkarna, alldeles pigg igen, och jag blev påmind om att fylla på mat åt vildfåglarna.

Se det var dagens drama här ute på landet..ett litet liv räddades och alla vi fick varsin stjärna i himlen !    


 

 
 
Ingen bild

birgitta

4 februari 2010 23:11

Sätt upp en dekal/svart pappbit i form av en siluett av en rovfågel på fönstret. Då flyger de stackars små fåglarna inte in i den rutan.

 
Mirja

Mirja

5 februari 2010 13:41

Det är väl för att du är så duktig med att putsa fönster som fåglarna tror att det bara är att flyga genom huset ;-)

http://aspbackarnasblogg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Anki

5 februari 2010 20:01

vackra är dom.Den ville ju komma in och värma sig då vad det ända sättet att flyga in i rutan.så den fick er uppmärksamhet

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gaby - 1 december 2010 16:19

1:a december och äntligen har jag blivit ren ! Jaaa, inte en sån med horn utan ren i synonym med osmutsig, tvättad ! Nu kan naglarna få växa och vara lite långa, för det går ju INTE när det är trädgårdssäsong....Jag tillhör dom som vill gräva och kra...

Av Gaby - 30 november 2010 22:15


  Idag är det 71 år sedan det Finska vinterkriget startade. Så länge sen, men det finns fortfarande människor ibland oss som minns...som VET, hur det var. Jag har träffat flera av dom under mina år men den viktigaste är min egen Far. Han är snar...

Av Gaby - 22 november 2010 09:09

    Här i huset är det löptikarnas paradis...eller egentligen HANhundarnas paradis ! 3 tikar löper och hanarna är alldeles stolliga. Vilken tur att det inte är på samma vis med oss människor....tänk på Lidl i Tyskland var menstruerande anställda...

Av Gaby - 14 november 2010 08:13

Denna artikel fick jag på FB, är på engelska från USA men är precis lika aktuell för Sverige ! Läs och begrunda...! Veterinarian speaks out on "hybrid vigor", cross breeds and Westminster   av Karen Susan Kearney kl. den 14 septembe...

Av Gaby - 15 oktober 2010 11:43


Ja nu är det ju inte nån solresa som jag återvänt från, ingen skidresa bland fjälltoppar och inte heller från nån vinresa i södra Frankrike...tyvärr. Nej det är semester från bloggandet som jag nyss bestämde skulle upphöra...Det var ju ett tag sen ja...

Ovido - Quiz & Flashcards