Direktlänk till inlägg 1 februari 2010

Massor av snö = massor av vatten...

Av Gaby - 1 februari 2010 14:52

 

 

Tänk igår kväll var det -20 grader utanför mitt fönster och imorse "bara" - 10 !  Undrar om man ska se det som ett vårtecken.. Jo det gör vi, det blir roligare så !

Idag när jag var ute med hundarna funderade jag på hur blött och framför allt hur lerigt det kommer bli när all denna snö ska smälta bort..."vår" lilla bäck som rinner strax intill husknuten svämmade över en gång av allt smältvatten som blev. Inte så kul...bäcken, som i folkmun heter Lillån, kan normalt rymma en kanot kanske, på sina ställen, men just den vårdagen hade Viking Line kunnat bygga terminal och haft sina stora båtar uppradade på bredden här ! Sen en annan gång för många år sen kom det ett alldeles extra hemskt åskväder en sommardag...massor av ställen i angränsande län och här i Lillån, blev översvämmade. Det kom så otroligt mycket regn att det började rinna över, upp ur golvbrunnarna !    

Jag satt i trappan och talade med Mor min i telefon och hon frågade hur mycket vatten som kommit in, och jag fick använda Tjorvens replik från Saltkråkan : "Nu rinner det över tröskeln..!" Det var inte roligt...men vattnet pumpades ut och vi hann lyfta undan det mest ömtåliga från golvet.

I år har jag träffat massor av människor som sagt :"Hurra för snön ! Det var länge sen man fick se snö !" Jag bara undrar hur kort minne folk har ? HALLÅ förra vintern var också snörik ! Jag har bildbevis ! Men ok det kanske är ett sunt sätt att förtränga saker, vad vet jag.   

Pixi och hennes syster Sunny tycker det är spännande att vara ute. Första gången dom gick ut i snö tyckte Sunny att det var väldigt vitt överallt, och gick rakt in i en snödriva...Samanta kraxade "- Haha, såg du inte snöväggen, va ?!" Sunny undrade bara vad snö var för nåt konstigt men Tim berättade att det var ungefär som regn...eller kanske inte ? Pixi är en modig liten Griffonunge som sätter efter Samanta i full galopp bara för att upptäcka att Samanta skuttat över snövallen och blivit osynlig. "- Hjälp..?" ropar Pixi och Samanta kommer genast rusande för att rädda henne. Lustigt nog har Samanta och just Pixi ett litet speciellt släktskap, sådär hundar emellan. Pixi tycker nog Samanta är cool och vill göra allt som hon gör och den kloka Etnasessan vissar villigt sina trix. Som hur man ska komma upp i möblerna t.ex Den lilla Griffonungen klättrar och svingar sig som en apunge och Samanta låter henne ta spjärn på sig själv, så att hon kommer upp, illbattingar !

Annars kör vi med att inga valpar får vara i möblerna, självklart, dom kan göra sig mycket illa om dom trillar ner..

Sara var här igår och hämtade hem Bessi. Med sig tog hon lilla Tim som fullkomligt avgudar Sara ! Alla andra var lite avundsjuka  för att Tim skulle få åka till stan IGEN, men jag tröstade dom med att nu närmaste tiden måste vi göra lite turer till staden, om inte annat så för att låta Pixi och Sunny få se att det faktiskt finns en värld där ute, långt bortom snödrivorna...


   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gaby - 1 december 2010 16:19

1:a december och äntligen har jag blivit ren ! Jaaa, inte en sån med horn utan ren i synonym med osmutsig, tvättad ! Nu kan naglarna få växa och vara lite långa, för det går ju INTE när det är trädgårdssäsong....Jag tillhör dom som vill gräva och kra...

Av Gaby - 30 november 2010 22:15


  Idag är det 71 år sedan det Finska vinterkriget startade. Så länge sen, men det finns fortfarande människor ibland oss som minns...som VET, hur det var. Jag har träffat flera av dom under mina år men den viktigaste är min egen Far. Han är snar...

Av Gaby - 22 november 2010 09:09

    Här i huset är det löptikarnas paradis...eller egentligen HANhundarnas paradis ! 3 tikar löper och hanarna är alldeles stolliga. Vilken tur att det inte är på samma vis med oss människor....tänk på Lidl i Tyskland var menstruerande anställda...

Av Gaby - 14 november 2010 08:13

Denna artikel fick jag på FB, är på engelska från USA men är precis lika aktuell för Sverige ! Läs och begrunda...! Veterinarian speaks out on "hybrid vigor", cross breeds and Westminster   av Karen Susan Kearney kl. den 14 septembe...

Av Gaby - 15 oktober 2010 11:43


Ja nu är det ju inte nån solresa som jag återvänt från, ingen skidresa bland fjälltoppar och inte heller från nån vinresa i södra Frankrike...tyvärr. Nej det är semester från bloggandet som jag nyss bestämde skulle upphöra...Det var ju ett tag sen ja...

Ovido - Quiz & Flashcards